Experimenten Groningse winkelstraten succes

Een Gronings experiment waarin winkeliers ruimte kregen om zelf de openbare ruimte in te richten, lijkt geslaagd. Het verblijfsklimaat is verbeterd en de leegstand verminderd.

In verschillende winkelstraten in de Groningse binnenstad startten in 2014 experimenten waardoor winkeliers meer ruimte kregen om de openbare ruimte zelf in te richten. Betrokkenen spraken mee over bijvoorbeeld het plaatsen van bankjes, bloemen en reclame-uitingen, maar ook over ’wel of niet fietsen’ in de straat. Bezoekers ter plaatse ervaren een verbeterd verblijfsklimaat. Ook is er minder leegstand, hebben ondernemers zich op straatniveau beter georganiseerd en zijn pandeigenaren meer betrokken.

Positief
Ondernemers zijn positief en ervaren een verbeterde samenwerking met de gemeente. Om experimenten als deze succesvol te laten verlopen, is het belangrijk dat er voldoende vrijheid is voor het maken van keuzes en dat er voor de ondernemers een vast coördinerend aanspreekpunt is bij de
gemeente. De laatste neemt de resultaten van de experimenten mee in het ontwikkelen van nieuw beleid op het gebied van reclame-uitingen en uitstallingen.

Bron: gemeente Groningen
Illustratie: Ingimage