FloraHolland realiseert 3% omzetstijging

Bloemenveiling FloraHolland heeft in 2012 €4,4 miljard omgezet; een stijging van 3% ten opzichte van het jaar ervoor. Toch gaat de veiling maatregelen nemen: “Kosten en inkomsten lopen momenteel niet in de pas.”

In 2012 verhandelde bloemenveiling FloraHolland 12,5 miljard bloemen en planten; ongeveer evenveel als het jaar daarvoor. De omzet ging echter met 3% omhoog naar €4,4 miljard doordat de gemiddelde prijs van de verhandelde producten gestegen is. Directeur Timo Huges concludeert: “De Europese consument blijft bloemen en planten kopen en het Nederlands sierteeltcluster behoudt haar sterke positie.”

Inkomsten verhogen
Ondanks de omzetgroei in crisistijd wil de veiling maatregelen nemen, gezien de ‘snellere verschuiving van klokverkoop naar directe verkoop’ (via FloraHolland Connect). De veiling ontwikkelt diensten om de verkooppositie van haar leden te verbeteren tegen zo laag mogelijke kosten. Als voorbeeld wordt BloemistExclusief genoemd. Ook wil de bloemenveiling de klok ’technisch en commercieel aantrekkelijker maken’.

Minder mensen in dienst
Daarnaast voorziet FloraHolland dat er door de verschuiving van klokverkoop naar directe verkoop minder mankracht nodig is. De veiling wil dan ook aan ‘flexibilisering’ van het personeel werken (zodat medewerkers in verschillende vestigingen inzetbaar zijn) en personeel ‘met natuurlijk verloop’ laten afvloeien.

Bron: FloraHolland