Garantie

    Vorige week werd ik opgebeld door een klant uit Zaporozha, een grote industriestad 700 kilometer bij ons vandaan.

    ‘Kunt u even komen kijken naar de Betula’s die we in november hebben gekocht?’ Waarom dat dan wel nodig was vroeg ik, want de vorige keer was ik een etmaal onderweg geweest om een grote solitaire Pinus te brengen en de rest van het project te bekijken.

    ‘De knoppen van de Betula’s die jullie gebracht hebben slapen nog en we zijn bang dat ze niet uitkomen’, was zijn antwoord. Op zulke momenten sta je perplex. Het vroor op dat moment nog elke nacht bijna 10 graden en overdag kwam het niet verder dan het nulpunt. Hoe moet je nu zoiets oplossen?

    Belangrijkste reden van de klant om nu de planten te vervangen was dat als in het voorjaar zou blijken dat de bomen niet uitlopen, het te laat zou zijn om nog nieuwe Betula’s te planten.

    Vorig jaar kwam er een klant die een solitaire Rhododendron had gekocht voor een gemiddeld maandsalaris. Hij was er eerst erg mee in zijn nopjes, want de plant had na in het voorjaar gebloeid te hebben in januari nog een keer bij hem gebloeid…in de huiskamer. Daarna had hij de plant in de garage gezet waar de struik langzaam was doodgegaan. En dat terwijl hij er speciale mest voor had gekocht!

    In zulke gevallen moet je erg oppassen om niet te gaan lachen of een verkeerde opmerking te maken. Het gaat namelijk toch vaak over grote bedragen omdat planten hier nu eenmaal duur zijn. Toch blijft garantie een moeilijk verhaal. Dat is het altijd al omdat het om levend materiaal gaat, maar zeker in zulke gevallen moet je je verdediging tegen dingen waaraan je nooit gedacht had.

    Doordat we extremere temperaturen in zomer en winter hebben, vallen er sowieso al veel planten buiten elke vorm van garantie. Rozen en Rhododendron zijn populair maar er vriest vaak zoveel van kapot dat wij wel adviseren wat de beste standplaats en verzorging is, maar er ook duidelijk bij vermelden dat het weer niet in onze handen ligt.