’Gratis parkeren boost voor winkelomzet’

De Britse plaats Cardigan ziet consumenten massaal terugkomen naar de binnenstad nu de parkeermeters buiten werking zijn. ,,Dat moet een stimulans zijn voor gemeenten om ook gratis parkeertijden in te voeren. Het geeft winkels een boost in hun omzet’’, zegt hoogleraar e-marketing Cor Molenaar.

Retailnews maakt hier melding van op basis van een interview met Molenaar in De Telegraaf. De parkeermeters in de stad in Wales werden enkele weken terug kapotgeslagen door vandalen. Sindsdien zijn er meer bezoekers en hebben winkeliers hun omzet soms met 50% zien stijgen.
Het voorbeeld in Cardigan staat niet op zichzelf, zegt directeur Sander van Golberdinge van Detailhandel Nederland. Zo leidde een storing in het betaalsysteem van de parkeermeters in Nijmegen tot meer bezoekers. Daarnaast is er volgens hem onderzoek gedaan in Winschoten, waaruit blijkt dat lagere tarieven of gratis parkeren goed zijn voor de middenstand.

Paar tientjes
,,Consumenten blijven weg als ze bij een bezoekje aan de binnenstad een paar tientjes voor parkeren moeten aftikken’’, aldus Van Golberdinge. Ook Molenaar stelt dat parkeerkosten tegenwoordig een reden zijn om juist niet naar winkels te gaan. Hij zal in september tegenover Tweede Kamerleden pleiten voor een gratis parkeermaand in Nederland, om meer bezoekers naar de binnensteden te trekken. Dat is volgens de retailexpert voor iedereen goed. ,,Voor gemeenten, maar ook de winkels kunnen de extra impuls goed gebruiken.’’

Bron: Retailnews
Foto: INGImage