Ideeën van klanten leiden zelden tot innovatie

Klanten die ideeën hebben voor nieuwe producten of diensten, kunnen deze nauwelijks in de praktijk uitvoeren. Bedrijven zijn er wel nieuwsgierig naar, maar zien er vaak geen commerciële potentie in. Dit blijkt uit een onderzoek van Panteia/Eim.

Het komt regelmatig voor dat consumenten ideeën hebben voor nieuwe producten of diensten. Een klein deel daarvan – circa 6% van de beroepsbevolking – werkt zo’n idee uit tot een nieuw of aangepast product. Slechts een enkeling brengt zijn idee naar de markt, bijvoorbeeld door het te delen met een producent.

In recente wetenschappelijke publicaties wordt verondersteld dat innovatie door consumenten veel potentie heeft, maar het is tot op heden onduidelijk waarom bedrijven zo weinig gebruikmaken van de vindingrijkheid van hun klanten. Voor Panteia/EIM was dit een aanleiding tot een verkennend onderzoek naar aard, omvang en beperkingen van consumentinnovatie.

Contact met klanten
In het onderzoek zijn acht bedrijven betrokken die zich richten op een consumentenmarkt. Nagegaan is hoe vaak zij worden benaderd door consumenten met ideeën voor verbetering of vernieuwing, wat de aard is van deze ideeën, en hoe deze ideeën vervolgens worden opgepakt. Uit het onderzoek blijkt dat bedrijven veel waarde hechten aan contact met hun klanten. Zij willen voortdurend op de hoogte blijven van wat de ervaringen van consumenten zijn. Hiertoe lijkt het gebruik van sociale media inmiddels standaard tot de bedrijfsvoering te horen. Het stelt ze in staat het gesprek met hun klanten aan te gaan.

Desondanks komt consumenteninnovatie weinig voor. Een belangrijke reden hiervoor is dat bedrijven vaak geen commerciële potentie zien in de ideeën van klanten.

Bron: ondernemerschap.nl