Internationaal webwinkelen groeit

Een op de drie Nederlanders kocht afgelopen kwartaal iets bij een buitenlandse webwinkel. Dat is 30% meer dan vorig jaar en een teken dat internationaal webwinkelen groeit.

De Nederlandse consument begint ook buiten de landsgrenzen te shoppen. Een jaar geleden deed 23% dit, nu is dat 30%. Dit blijkt uit nieuw onderzoek van Forrester Research. Hierin staat dat vooral mensen uit kleinere EU-lidstaten in het buitenland kopen, maar ook consumenten uit grote landen met een onderontwikkelde e-commercemarkt, zoals Italië en Spanje. In die landen koopt 40% over de grens.

Binnen Europa
In Europa’s grootste landen, behalve Polen maar inclusief Nederland, koopt 28% van de consumenten een paar keer per jaar iets in het buitenland. Een jaar geleden was dat nog 21%. Opvallend is dat Duitsers zich vooral op hun eigen land oriënteren. Forrester geeft daarvoor geen verklaring. Naar verwachting kopen Europeanen in 2018 voor €40 miljard buiten de landsgrenzen. Van die verkopen vindt 83% plaats in een ander Europees land en niet in China of Amerika. Het gemiddeld buitenlands besteed bedrag zal tegen die tijd zijn gegroeid van nu €363 naar dan €428.

Bron: Emerce
Foto: Paula van der Hulst