Internet blijft stuwende kracht achter fysieke winkels

Het aandeel van online in de totale retailomzet blijft de komende jaren groeien. Naar verwachting doet de sterkste groei zich voor in markten waar de ommezwaai naar online net is begonnen, zoals bij bouw- en supermarkten.

De online-groei in de totale retailomzet beloopt de komende jaren tussen 7% en 9%, zo blijkt uit onderzoek van ABN Amro onder 3.500 consumenten. Toch vormt internet niet altijd een bedreiging voor fysieke winkels. Voor supermarkten – en in mindere mate woonwinkels, bouwmarkten en drogisterijen – lijkt internet voor consumenten juist een impuls te zijn om de fysieke winkel te bezoeken. Klanten doen online inspiratie op, maar komen vervolgens naar de winkel om de producten te zien (woonwinkels), of direct mee naar huis te nemen (bouwmarkten, supermarkten).

Ervaren
Het kunnen voelen en ervaren van producten is de belangrijkste reden dat consumenten graag in fysieke winkels blijven kopen. Voor maar liefst 40% is dit doorslaggevend bij de aanschaf van artikelen. Online vervult hierbij voorafgaand aan de aankoop vooral de rol van inspiratiebron.
Klanten vinden een persoonlijke benadering belangrijk en willen beloond worden voor hun winkelbezoek. De fysieke retailer moet de kansen die dit met zich meebrengt benutten. Dat betekent dat hij zich bewust moet zijn van wat online voor hem kan betekenen, maar vervolgens moet kiezen waar hij zelf onderscheidend mee kan zijn.

Bron: www.emerce.nl
Foto: Bloem en Blad