Lijnrijders moeten bloemisten beter bedienen

Bloemisten in Europa willen onderscheidende producten en de beste kwaliteit. Lijnrijders, belangrijke partners van de bloemisten, moeten hier beter op inspelen. Deze boodschap gaf Florintvoorzitter Mark Ward de lijnrijders op het lijnrijdersevenement in Noordwijk mee.

Europees gezien is de concurrentie van supermarkten de grootste bedreiging voor bloemisten, schetste de Brit Mark Ward op 11 oktober in Noordwijk. In Engeland en Zwitserland is die concurrentie het hevigst; daar is het aandeel van de retail in de verkoop van bloemen en planten het grootst. In Engeland sloten tijdens de recessie veertig bloemisten per week hun deuren. In Spanje, waar bloemisten het door de recessie al zo moeilijk hebben, is het btw-tarief op bloemen en planten verhoogd.

Bedreigingen
Om de bedreigingen het hoofd te bieden, moeten bloemisten veranderen en innoveren, stelde Ward. Zij moeten zich onderscheiden van supermarkten door een breed assortiment, maatwerk en bezorgservice. Wie dat niet doet, overleeft niet. Lijnrijders, belangrijke leveranciers van bloemisten, moeten daar rekening mee houden. Zij moeten zorgen dat de bloemisten producten krijgen van de beste kwaliteit, een grote keus hebben, een redelijke krediettermijn krijgen én de mogelijkheid van retourneren van slechte kwaliteit. Kansen zie Ward met name in duurzaamheid.
De voorzitter van de internationale bloemistenorganisatie, zelf bloemist, merkte voorts op dat het bloemisten vaak zakelijk aan talent ontbreekt.

Bij Florint zijn 24 landen via hun bloemistenorganisatie aangesloten. De organisatie, waarvan de Nederlander Toine Zwitserlood algemeen secretaris is, vertegenwoordigt zo’n 100.000 bloemisten.