MKB benut mogelijkheden online vindbaarheid veel te weinig

Ondernemers in het midden- en kleinbedrijf benutten de mogelijkheden om online vindbaar te zijn nog veel te weinig. 25% van de websites van mkb’ers is ouder dan vijf jaar en 57% is niet geoptimaliseerd voor zoekmachines of mobiele applicaties. Gevolg: deze sites zijn slecht vindbaar.

Uit de MKB Online Monitor, een halfjaarlijks onderzoek, bleek in juli 2013 dat 37% van het mkb binnen twee jaar wilde investeren in een nieuwe site. Deze trend zet door. ,,Niet alleen zien wij dat de vervangingsvraag voor websites nog steeds hoog is en groeit (47%), we zien ook een duidelijke verschuiving naar een professionelere aanpak’’, aldus Erik Hoekstra, CEO van DTG, de opdrachtgever van het onderzoek. Van de ondernemers die de intentie hebben hun website te vervangen, geeft 38% aan dit uit te besteden aan een commerciële partij. Minder ondernemers vragen ’het neefje of een kennis’ om hun site te bouwen.

Bedrijfsprofielen
Uit het onderzoek blijkt ook dat ondernemers nog weinig actief zijn met bedrijfsprofielen op verschillende bedrijvensites zoals detelefoongids.nl, LinkedIn en Facebook. Hierdoor zijn zij online onvoldoende zichtbaar. Hoekstra: ,,Ondernemers vinden het lastig te kiezen uit de verschillende platformen waarop ze gevonden kunnen worden door nieuwe klanten. Google Places wordt bijvoorbeeld nog maar door 7% actief ingezet terwijl bijna de helft (48%) van de Nederlanders via Google naar bedrijfsinformatie zoekt.”