MKB-Nederland lanceert campagne tegen cybercrime

MKB-Nederland is gestart met een campagne die ondernemers gericht helpt zich beter te wapenen tegen cybercrime. Van deze vorm van criminaliteit, die de economie op jaarbasis €8,8 miljard kost, komt driekwart voor rekening van het bedrijfsleven.

Cybercrime is een verzamelnaam voor vele vormen van fraude, diefstal, afpersing, identiteitsmisbruik en (ongeziene) spionage via of met behulp van de digitale snelweg. Naar schatting wordt een op de drie mkb-ondernemers daar op een of andere manier slachtoffer van. De AIVD noemde digitale spionage en cybercriminaliteit eerder al de ’grootste dreigingen voor overheid en bedrijfsleven’.

Vulnaribilityscan
Als onderdeel van de campagne kunnen ondernemers kosteloos de veiligheid van hun digitale werkomgeving laten analyseren. Met deze ’vulnaribilityscan’ legt een hacker kwetsbare plekken in de IT-omgeving van het bedrijf bloot. Ook trekt een promotieteam vanaf oktober met een campagnebus het land in. Op verschillende plaatsen gaan deskundigen met ondernemers(verenigingen) en lokale bestuurders in gesprek over betere beveiliging van bedrijven tegen cybercriminaliteit.

Aanmelden
Ondernemers die de veiligheid van hun digitale bedrijfssystemen willen laten testen, kunnen zich aanmelden op de campagnesite. Daar staan ook de voorwaarden vermeld. Ook de exacte locaties en data van de roadshows zijn hier terug te vinden.

Bron en beeld: MKB-Nederland