Mkb mist online kansen

Websites van mkb-ondernemers zijn verouderd en scoren onvoldoende op vindbaarheid, stelt TNS Nipo. Hierdoor missen deze bedrijven kansen in het vinden van nieuwe klanten.

Bovenstaande blijkt uit de MKB Online Monitor, die is uitgevoerd door TNS Nipo in opdracht van DTG (De Telefoongids). Volgens dit onderzoek heeft een kwart van de mkb-bedrijven een website die ouder is dan vier jaar en heeft 28% zelfs helemaal geen bedrijfswebsite.

Website nodig
Volgens Erik Hoekstra van DTG realiseren bijna alle mkb-ondernemers zich dat ze een website nodig hebben. “Maar als je vraagt of de website bijvoorbeeld ook op een smartphone goed te bekijken is en of de site goed vindbaar is, dan is dat vaak een brug te ver.” Volgens Hoekstra moeten huidige websites direct ook smartphone-vriendelijk en geoptimaliseerd zijn voor zoekmachines.

Onder meer detailhandel
De MKB Online Monitor is gehouden onder meer dan duizend ondernemers in het mkb. Onderzochte branches zijn onder meer de detailhandel en groothandel. Het merendeel van de respondenten heeft tussen de één en tien medewerkers in dienst.