Nederlanders deden ruim kwart meer online aankopen in 2020

Nederlandse consumenten hebben in 2020 €26,6 miljard uitgegeven bij webshops, een stijging van 7% vergeleken met een jaar eerder. Het totale aantal online aankopen steeg met 27% naar 335 miljoen. De groei is voornamelijk veroorzaakt door de coronacrisis en de daarbij horende maatregelen van de overheid.

Dit blijkt uit de meest recente versie van de Thuiswinkel Markt Monitor. Dit onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland is uitgevoerd door GfK in samenwerking met PostNL, Betaalvereniging Nederland en Currence.

De groei van de totale e-commercemarkt kan volgens het onderzoek aan verschillende oorzaken worden toegeschreven. De grootste is dat er per online koper meer aankopen werden gedaan. Waar een consument in 2019 nog gemiddeld 19 online aankopen deed, waren dit er het afgelopen jaar 24. Daarnaast is het aantal online kopers het afgelopen jaar met 2% gestegen naar 13,8 miljoen.

Hoge pieken, diepe dalen

‘Het is duidelijk dat de e-commercegroei van het afgelopen jaar wordt veroorzaakt door de enorme online boost binnen de productcategorieën’, vertelt Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org. ‘In 2020 stegen de online bestedingen aan producten met 43% en het aantal online aankopen met 41%. Hiermee werden de grote klappen die onder meer de reis- en vrijetijdsbranches kregen nog enigszins gecompenseerd. Door de coronabeperkingen zag de dienstensector de online bestedingen met 39% afnemen en het aantal online aankopen met 37%.’

Door de verschillende restricties vanuit de overheid hebben consumenten meer tijd thuis doorgebracht en konden zij minder uitstapjes maken. Dat is terug te zien in een ongekende groei in de online uitgaven binnen Home & Living (+83%), DIY/Garden (+74%), Sport en Recreatie (+62%), Food/Nearfood (+58%) en IT (+56%).

iDEAL groeit verder

Het aandeel van iDEAL als betaalwijze voor online aankopen laat in 2020 een sterke stijging zien: van 60% naar 69%. Deze stijging komt hoofdzakelijk door het toegenomen gebruik bij de online aanschaf van producten. Vooral in het segment Food/Nearfood is het aandeel iDEAL sterk toegenomen (+11 procentpunt), voornamelijk ten koste van pin. Andere betaalmiddelen, zoals cadeaubonnen, zijn minder vaak gebruikt als betaalwijze voor online aankopen.

Bron: Thuiswinkel Markt Monitor | Foto: Shutterstock

guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties