’Nederlandse retail hoort tot beste van Europa’

Nederlandse winkeliers kunnen de komende twaalf tot achttien maanden een omzetgroei van minstens 2% op jaarbasis verwachten. Daarmee horen ze tot de best presterende in de eurozone.

Kredietbeoordelaar Moody’s stelt voorts in een rapport over de Europese retail dat voor de hele eurozone een omzetgroei van 1% wordt verwacht. De economische groei in heel Europa houdt aan en de verwachting is dat het extra geld waar consumenten over beschikken, leidt tot hogere verkopen voor retailers.

Niet oude niveau
Consumenten zullen echter niet terugkeren naar het bestedingspatroon van voor de crisis, verwacht Moody’s. Prijsvechters als Action doen het in ons land dan ook nog altijd goed, omdat zulke ketens weten te profiteren van de economische omstandigheden. Nederlandse winkeliers profiteren volgens de kredietbeoordelaar van de aantrekkende woningmarkt. Daarnaast maakt de consument meer geld vrij voor luxe en lekkernijen.

Duurzame waarde
Moody’s mag optimistisch zijn voor de retail, Pieter Zwart, oprichter van Coolblue is dat allerminst. Volgens hem moeten retailers stoppen met activiteiten die geen duurzame waarde toevoegen en worden fysieke winkels links en rechts ingehaald door e-commerce. Als retailers hun aanpak niet veranderen, is er over vijf jaar geen enkele traditionele winkel meer die winst maakt, aldus Zwart in het septembernummer van RetailTrends.

Bron en foto: RetailNews/ANP