Ondernemer van de toekomst experimenteert

Succesvolle ondernemers in het mkb experimenteren, laten klanten leidend zijn en doen steeds minder met een doortimmerd ondernemersplan. Deze flexibiliteit leidt tot innovatie en groei, niet alleen bij de reguliere maar ook bij sociale ondernemingen.

De ondernemer van de toekomst is flexibel en beweegt mee met veranderingen. Dit is te lezen in het Panteia-onderzoek ’Toekomstbestendig ondernemen. Het verhaal van acht bijzondere mkb-ondernemers en hun succesfactoren’, dat in opdracht van het ministerie van Economische Zaken is uitgevoerd.

Klantsignalen leidend
Het onderzoek laat aan de hand van acht casussen zien hoe ondernemers meebewegen met het snelle tempo van veranderingen in de economie en maatschappij. Hun aanpak kenmerkt zich door experimenteren, klantenfeedback en veelvuldig aanpassen. De ondernemers weten dat zij nog niet alle kennis over de markt, de gewenste productspecificaties en de technische mogelijkheden in huis hebben en dat het product nog niet helemaal af is. Zij testen het product (op kleine schaal) en verberen het op basis van klantenreacties, waarna een continu proces van testen en aanpassen plaatsvindt, totdat het product goed is. De klant treedt sturend op bij deze ’lean start-up’-manier van ondernemen.

Bevlogen
Uit de casussen bleek ook dat de ondernemers allen uitermate gemotiveerd zijn, lef hebben, het ondernemerschap in hun genen hebben en in hun team van medewerkers en partners zoeken naar aanvulling in kennis, vaardigheden, houding en gedrag. Mede door dit laatste is het voor hen mogelijk om gelijktijdig te exploiteren en te exploreren. Met andere woorden: deze ondernemers ontwikkelen en innoveren continu, naast de dagelijkse praktijk van verkopen, produceren en afleveren.

Bron en schema: Panteia