Bloem en Blad Corona Online bloemenverkoop breekt records door coronacrisis

Online bloemenverkoop breekt records door coronacrisis

0

De online verkoop van bloemen en planten is met het uitbreken van de coronacrisis enorm gestegen. In april was de stijging maar liefst 270%. Op een aantal dagen was de online verkoop zelfs hoger dan op Valentijnsdag of Moederdag in 2019. Daardoor bleef de omzet zowel in binnen- als buitenland enigszins op peil.

De cijfers blijken uit de Sectorupdate Sierteelt van ABN-AMRO. Ook in maart en april waren de online bestedingen van bloemen hoger met respectievelijk 160% en 130%. Doordat de lockdown mensen ervan weerhield om bij elkaar op bezoek te gaan, was een bloemetje laten bezorgen een alternatief om iemand een cadeau te kunnen geven of een hart onder de riem te steken. ABN-AMRO verwacht dat het onlinekanaal ook na de crisis populair zal blijven en voorspelt een blijvende groei. Naar verwachting gaan gewenning, gemak en de hoge kwaliteit van het product zorgen voor herhaalbestellingen.

Export stagneert
Vanaf de start van de coronacrisis kwamen veel sierteeltondernemers vrijwel direct in de problemen. Door de lockdown in veel landen was de export in maart flink lager en in april kwam die nagenoeg tot stilstand. Daardoor is veel productie doorgedraaid. Vanaf mei is herstel te zien en juni sluit af met een positief resultaat voor zowel bloemen als planten.

De winkelverkoop is niet in alle landen even hard geraakt. In Italië bleven consumenten weg van de winkelstraten, terwijl dat in Nederland meeviel. Het is gunstig voor bloemenwinkels om zich te vestigen in de buurt van bijvoorbeeld supermarkten met een regelmatige stroom van bezoekers, omdat de aankoop van bloemen deels afhankelijk is van impulsaankopen.

Bloemen populairder
Hoewel impulsaankopen voor bloemen een grote rol spelen, is ook de huwelijks- en evenementenmarkt een zeer belangrijke afzetmarkt. Daarnaast zijn bloemen gewild om cadeau te geven en te krijgen, blijkt uit onderzoek. ABN-AMRO denkt dat de vele acties tijdens de coronacrisis, zoals het uitdelen van bloemen in bejaardenhuizen en ziekenhuizen, de bloem in de schijnwerpers heeft gezet en wellicht nog populairder maakt.

Bron: ABN-AMRO

Reageer op dit artikel

avatar