Online niet het grootste probleem voor winkelketens

Online winkelen knaagt aan de omzet van sommige winkelketens, maar is lang niet het grootste probleem. Volgens Mathijs Deguelle, sectoreconoom bij Abn-amro, is de overcapaciteit aan winkels, in Nederland 25% tot 30%, veel belangrijker.

Het probleem is tweeledig, schetst Deguelle op NU.nl. Aan de ene kant heeft de hele markt het moeilijk. Consumenten geven veel minder uit dan voor de crisis terwijl er sinds 2000 nog heel veel winkels zijn bijgekomen. Verder staat specifiek het middensegment van de winkelketens onder druk. Zij hebben moeite om op prijs te concurreren met goedkopere ketens en hebben niet de merknaam om alsnog hogere prijzen te vragen. Ketens in het hogere segment, zoals de Bijenkorf, of lagere, zoals Action, hebben minder problemen.

Niet wachten
Deguelle verwacht dat de consumentenbestedingen de komende jaren gaan stijgen, maar adviseert ondernemingen hier niet op te wachten. ,,Het is niet anders dan gewoon aan de behoefte van de klant voldoen. In principe ben je daarmee bezig.’’ Volgens de econoom komen er nog meer ketens in de problemen. Daardoor gaan ze zich waarschijnlijk meer richten op de vestigingen in de grotere winkelcentra en binnensteden.

Bron: NU.nl/Wilbert Zuil