Plantion start marketingcampagne

    Plantion start op 10 juni met een consumentmarketingcampagne om bloemen en planten te promoten. De campagne draagt de naam Kleurrijke verhalen.nl.

    Dit maakte Peter Bakker, algemeen directeur van Plantion, dinsdag 13 mei bekend op een bijeenkomst over sortimentsverschraling bij Takii in De Kwakel. Plantion doet de campagne samen met haar klanten. Doel is om de consument vaker naar de winkel te krijgen voor de aankoop van bloemen en planten.

    Bloemisten

    Bakker hoopt door de campagne met name de verkoop door klanten, voornamelijk bloemisten, van de veiling uit Ede te vergroten. „Het is makkelijker om de 300 klanten die we dagelijks in huis hebben meer te doen laten kopen dan onze klantenkring uit te breiden”, zei Bakker.

    Taart groter maken

    Verder gaf hij aan dat het niet een promotie van sec Plantion is en het niet om specifieke productpromotie gaat. „We willen de taart in zijn geheel groter maken”, aldus Bakker.

    Op 10 juni gaat een website live. Bovendien komen er van 10 tot 17 juni posters te hangen in abri’s in heel Nederland. Van 10 tot 24 juni en twee weken lang in oktober komen er spotjes op de regionale radio en landelijke televisie. Verder komt er point of sale materiaal beschikbaar.

    Verhalen vertellen

    In de campagne speelt het vertellen van verhalen over bloemen en planten een belangrijke rol. Bakker: „Het gaat niet om de verhalen over welke teler achter een product zit of hoe een product gemaakt wordt. Het worden bijzondere verhalen met een kwinkslag die de consument moeten triggeren.” De slogan van de campagne is: met bloemen en planten haal je mooie verhalen in huis.

    BBH

    Bakker gaf aan dat het besluit van Plantion mede voortkomt uit het ’geweld’ rond BBH ruim een jaar geleden. „De bloemist komt er daardoor schraal vanaf in de promotiecampagnes en daarom zijn we onze eigen campagne gestart.”

    Wat Bakker betreft kan FloraHolland aanhaken bij de campagne. „Maar ze hebben ander keuzes gemaakt. BBH richt zich meer op de supermarkten, wij op de bloemisten.”

    Bron: Vakblad voor de Bloemisterij