Samenwerking brengt chrysant in betere positie

    Het gaat nu goed, maar het kan nog beter. En dat lukt alleen als je samenwerkt, weten snijchrysantentelers uit ervaring. Voor promotie en onderzoek gaan ze in de periode 2021-2025, net als voorgaande periode van vijf jaar, 0,075% van hun veilingomzet afdragen. Daar blijft het niet bij.

    Veredelaars dragen de komende vijf jaar ook iets extra’s af voor promotie. Extra, want telers en veredelaars betalen beide per stek al enkele jaren 0,01 cent om Nederlandse chrysanten een betere marktpositie te geven. Het totale budget voor promotie is momenteel jaarlijks 5,7 ton. Voor onderzoek komt jaarlijks €140.000 beschikbaar. Omdat dit vaak wordt ingezet als co-financiering in onderzoeksprojecten, is er voor een groter bedrag chrysantgerelateerd onderzoek mogelijk.

    De samenwerking onderling en met ketenpartners op gebied van promotie en onderzoek heeft succes. Chrysant is een musthave geworden, ook voor de jonge generatie consumenten en bloemisten, blijkt bijvoorbeeld uit onafhankelijk onderzoek. Andere productgroepen kijken best wel eens jaloers naar ons, zei teler Jan van Ruyven tijdens het webinar snijchrysant op 11 maart. De voorzitter van promotiecollectief Chryson roemde de onderlinge samenwerking in het chrysantenvak.

    Lees het volledige artikel in Het Vakblad voor de Bloemisterij editie 11. Heeft u een digitaal abonnement? Lees dan het complete artikel en meer via mijnbloemisterij.nl

    Geen abonnement? Bekijk hier de mogelijkheden of bel 071-5659644.

    Om ook richting jongeren duidelijk te maken dat met chrysant succes verzekerd is, is de tag ‘For the win’ toegevoegd aan de naam van de meerjarige campagne ‘Just Chrysanthemum’.
    guest
    0 Reacties
    Inline feedbacks
    Bekijk alle reacties