‘Slecht parkeerbeleid belemmering voor binnenstad’

Stijgende parkeertarieven maken binnensteden minder aantrekkelijk voor consumenten en ondernemers. Door het wegblijven van bezoekers, teruglopende bestedingen en oplopende leegstand van winkelvastgoed staat de leefbaarheid van binnensteden onder druk.

Detailhandel Nederland, Koninklijke Horeca Nederland en de ANWB trekken gezamenlijk aan de bel en hebben hun zorgen gebundeld in de paper Parkeren in de binnenstad.
Volgens de organisaties is het de hoogste tijd dat gemeenten en parkeerbedrijven werk maken van goed bereikbare en gastvrije parkeervoorzieningen met een klantvriendelijk parkeertarief. ,,Parkeerexploitanten en gemeenten moeten een gebaar van gastvrijheid maken om de economische ambities van een binnenstad waar te maken. Winkeliers en horeca zijn voor hun omzet afhankelijk van de bereikbaarheid van hun onderneming. Een binnenstad zonder winkels en horeca is niet voor te stellen.’’

Aanbevelingen
De organisaties stellen ook aanbevelingen voor in het onderzoek. Zo zouden data over de beschikbaarheid van parkeerplaatsen beter digitaal ontsloten moeten worden voor consument en ondernemers. Als parkeerkosten automatisch achteraf voldaan kunnen worden, net als bij een telefoonrekening, ervaart de consument meer gemak en minder barrières om te parkeren in de binnenstad. Daarnaast zouden gemeenten meer blauwe zones moeten instellen. Vaak is dit al voldoende om vraag en aanbod op parkeergebied te reguleren.

Bron: Detailhandel Nederland
Foto: Bloem en Blad