Uit- of inpakken?

’Mijn’ Clusius College heeft een missie en een onderwijskundige visie. Voor de ontwikkeling hiervan is flink uitgepakt met werkgroepen en themabijeenkomsten voor alle personeelsleden. Het resultaat staat op de website en is voor iedereen inzichtelijk. Het blijft niet alleen bij mooie woorden; regelmatig toetsen we het beleid aan onze missie en visie. Een school is namelijk meer dan goede lessen.

Waarom doe jij eigenlijk wat je doet? Waarom moeten de mensen bij jou zijn? Ook kleinere ondernemingen hebben een missie en visie nodig. Dat zegt Gerda Venema, professioneel netwerker en inspirerend spreker. Ik was bij een sprankelende presentatie waarin ze uitlegt dat de kapper, fotograaf en ook de bloemist een duidelijke visie nodig hebben; een achterliggende gedachte, zingeving. Als je dit voor jezelf duidelijk hebt, verdien je ook eerder de gunfactor van je klanten. Ik denk bovendien dat het meer werkplezier oplevert.

Werk aan de winkel dus. Mooie, kwalitatief goede bloemen verkopen is niet meer genoeg. Wil je dat mensen jou onthouden? Ontwikkel dan je eigen missie en visie. Laat daarin vooral je hart spreken. Pak ermee uit op website, Facebookpagina, LinkedIn, Twitter. Heb je als bloemenwinkel niets van dat al? Dan kun je beter gelijk inpakken.

Anna Koster