Webshoppen is niet altijd webkopen

Nederlanders oriënteren zich wel intensief via het web, maar kopen nog vaak en graag in de fysieke winkel. Voor winkeliers een reden om hun digitale strategie aan te passen.

De fysieke retail heeft het nog helemaal niet verloren van het internet. Meer dan de helft van de consumenten, 55%, blijkt namelijk niet regelmatig online te shoppen. In Nederland bewandelt slechts 13% van de kopers overwegend de digitale winkelstraten. Dit is te lezen in het onderzoek dat Forrester in zeven EU-landen uitvoerde onder zo’n 20.000 respondenten.

Paaien
Een kwart van de Nederlandse consumenten koopt af en toe iets bij een webshop. Een iets grotere groep (29%) shopt nagenoeg niet online, maar dat betekent niet dat deze groep niets met het web te maken wil hebben. Winkeliers moeten daarom vanuit strategisch oogpunt een grote, onvermoede groep Nederlanders gaan paaien: de groep die online shopt, maar offline koopt.

Breed inzetten
Onderzoeker Forrester raadt winkeliers aan om alle apparaten die de consument gebruikt, in te zetten. ,,De digitale touchpoints moeten erkend worden als beïnvloeders van het winkelproces.’’ Dit geldt zowel on- als offline. Voor winkeliers betekent dit dat zij bijvoorbeeld internetterminals moeten installeren of het personeel gaan uitrusten met tablets en interactieve displays.

Bron: Emerce Erwin Boogert
Foto: Gerdien de Nooy