‘Afstand bewaren in plaats van mondkapjesplicht in winkels’

    Winkels in Amsterdam en Rotterdam die sinds vorige week woensdag een mondkapjesplicht kennen, hadden de afgelopen dagen fors minder klandizie. Niet alleen als gevolg van de hittegolf, ook de mondkapjesplicht speelt een rol, denkt Detailhandel Nederland. De winkeliersorganisatie is fel tegen een landelijke mondkapjesplicht.

    In een artikel in het AD melden winkelmedewerkers dat het werken met de mondkapjes eigenlijk niet te doen is. Ze snappen de maatregel, omdat het steeds lastiger wordt om de 1,5 meter te bewaren in de winkels en op straat, maar een hele dag met een mondkapje op, werkt niet prettig. Zeker niet met de huidige hitte.

    Detailhandel Nederland herkent de geluiden. Van het ongemak dat het personeel en klanten ervaren tot de klachten over bezoekers die juist geen kapje dragen. Volgens directeur Hester Duursema hebben de meeste ondernemers begrip voor de lokale maatregelen – ‘ze hebben veiligheid hoog in het vaandel staan’ – maar ze ziet ook groeiende bezorgdheid bij de winkeliers over de effecten van de mondkapjesplicht. Harde cijfers heeft de directeur nog niet, maar op basis van een rondgang langs ondernemers in de aangewezen winkelgebieden in Rotterdam en Amsterdam zegt ze dat er de afgelopen dagen ‘substantieel’ minder bezoekers in de winkels waren dan dezelfde periode een week geleden. En dat ligt, zo vermoedt zij, niet alleen aan de zomerse temperaturen. ‘Ook de mondkapjesplicht lijkt mensen weg te houden.’

    Disproportioneel

    Detailhandel Nederland is fel gekant tegen een landelijke invoering. Duursema: ’Een landelijke maatregel zou echt disproportioneel zijn. Een winkelgebied in Friesland kun je niet vergelijken met het centrum van Rotterdam.’ Ook FNV wil liever dat winkeliers tijd en energie steken in de handhaving van de 1,5 meter afstand dan mondkapjes te gebruiken. Gebrek aan handhaving is een breed probleem, meent FNV-bestuurder Linda Vermeulen. ‘Zolang niemand de expliciete taak heeft om mensen aan te spreken, heeft het dan zin?’, vraagt ze zich af. Sommige winkelmedewerkers zijn volgens haar bang dat een mondkapjesplicht een extra reden is voor klanten om de 1,5 meter nóg meer te negeren, met het idee dat veiligheid meer gewaarborgd is.

    Detailhandel Nederland deelt die mening en meent dat handhaving cruciaal is, maar vindt het niet de rol van een ondernemer om richting klanten te handhaven op de naleving van de coronaregels. De koepelorganisatie trok eerder al aan de bel dat er in de winkels vaker felle discussies en woordenwisselingen plaatsvinden tussen klanten en medewerkers vanwege de 1,5 meter afstand.

    Bron: AD | Foto: Shutterstock

    guest
    0 Reacties
    Inline feedbacks
    Bekijk alle reacties