Bedrijfsscan: C2C-orchidee levert elke schakel in de keten winst op

    Meestal is het geen goed teken als de retail planten terugstuurt. Voor Ronald Koeleman ligt dat anders. Hij ziet graag zo veel mogelijk orchideeën terugkomen, om ze opnieuw in bloei te trekken. Dat scheelt een jaar teeltduur en veel energie. Cradle to cradle-goeroes vinden het idee geweldig, en ook de retail begint interesse te tonen in deze refurbished orchidee.

    In de auto, luisterend naar BNR Nieuwsradio, hoorde Ronald Koeleman drie ondernemers praten over de toekomst van de economie. Het idee was: de consument betaalt niet meer voor bezit, maar voor gebruik. „Dat bleef in mijn hoofd hangen”, zegt de phalaenopsisteler uit Ter Aar.

    Toen hij in 2013 in China was, schrok hij van de enorme vervuiling. Dat zette hem aan het denken. „Mijn zoon Joep was net geboren. Als hij twintig is, hoe zou het bedrijf er dan uit moeten zien om bij de tijd te passen? Ik zou het zo moeten inrichten, dat onze kinderen het straks graag willen overnemen.” De gedachte van ’geen bezit, maar gebruik’ vertaalde Koeleman naar zijn eigen teelt. Phalaenopsis is een artikel met een lange levensduur, waar veel energie in zit. Na de bloei heeft de plant nog een grote restwaarde, die goed te gebruiken is. Dat concept heeft de teler vastgelegd in een patent.

    College aan universiteit
    Antoine Heideveld, directeur van kennisnetwerk Het Groene Brein, hoorde ervan en bracht Koeleman in contact met de afdeling C2C van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Daar mocht hij een college geven over zijn idee.

    Proceed to read this article?

    Your benefits

    • Access to premium articles
    • Our weekly newsletter
    • Six times a year a digital magazine on myfloribusiness.com
    • On all mobile devices and on the web.
    guest
    0 Reacties
    Inline feedbacks
    Bekijk alle reacties