Papier wordt ook schaars in de sierteeltsector

    Deze zomer verschenen de eerste berichten in de media over het tekort aan verpakkingsmaterialen. Naast het al bestaande tekort aan plastic verpakkingen zijn papieren verpakkingen nu ook moeilijker verkrijgbaar. De gevolgen: krimpende voorraden, langere levertijden en een groter prijskaartje. Sommige bedrijven in de sierteeltsector hebben daar veel last van, vooral verpakkingshandelaren. ‘Aanvragen van nieuwe klanten moeten we weigeren.’

    De problemen spelen vooral bij kartonnen dozen, maar ook bij andere verpakkingen van papier, zoals hoezen, tassen en vellen. Zo wacht Royal FloraHolland soms zelfs twaalf weken totdat golfkarton voor beschermkragen bij de veiling wordt geleverd. Voorraad is nog wel aanwezig, maar die is fors gekrompen, zegt woordvoerder Michel van Schie. Exacte cijfers heeft hij niet, maar de veiling gaat er niet van uit dat er een kartontekort komt. Wel houdt RFH de situatie in de gaten. Mochten de levertijden verder oplopen of een tekort ontstaan, dan kijkt de veiling naar alternatieve verpakkingen. Maar voor nu is dat niet nodig volgens Van Schie. ‘In de sierteelt worden papieren verpakkingen gehamsterd. Kopers spelen in op mogelijke tekorten en kopen daarom meer in. Het is wel een punt van zorg. We kijken ver vooruit hoeveel papieren verpakkingen we nodig hebben, anders kunnen we het misschien niet leveren.’ Hij raadt kopers aan niet te lang te wachten met bestellen.

    RFH verwacht niet dat de situatie snel zal verbeteren. De veiling heeft ook tips voor alternatieven voor kunststof en karton, zoals meermalige plantentrays.

    Drempel

    Ook Broekhof Verpakkingen moet meer geduld hebben totdat papieren materialen worden geleverd. De vraag naar karton op de markt is op dit moment groter dan het aanbod, zegt salesmanager Joost Huijsmans. ‘Dagelijks moeten we met onze producenten alles op alles zetten om de voorraad bloemen- en plantendozen en verzenddozen op peil te houden. De levertijden lopen enorm op, van twee naar acht tot tien weken. Gelukkig zijn we er op tijd bij, maar het vraagt veel tijd en energie om alles op tijd en met de gewenste aantallen binnen te krijgen.’

    Dit probleem speelt ook bij papieren hoezen, tassen en vellen. Hier loopt de levertijd van producten uit Azië op van twaalf naar twintig weken. Aan huidige klanten kan Broekhof nog wel leveren, maar nieuwe klanten hebben pech. ‘Aanvragen voor kartonnen dozen van nieuwe klanten hebben we moeten weigeren. Dit zijn een paar hele grote orders voor de retail en niet voor bloemisten of groothandelaren. Voor papier is het gelukkig nog niet zo ver gekomen. Maar de levertijden zijn wel een drempel geworden om te bestellen omdat het product dan te laat binnenkomt.’

    Alternatieven

    Grote problemen met de beschikbaarheid van zeecontainers en de beperkte ruimte op de schepen zijn een deel van de oorzaak volgens Huijsmans. Maar ook de stijgende populariteit van duurzame verpakkingsmaterialen maakt papier meer gewild. Tot nu toe kan Broekhof dit tekort oplossen met plastic hoezen en rollen. Ook verkoopt de verpakkingshandelaar een duurzaam alternatief: Recy folie. Dit is een papieren hoes die volledig is gemaakt van gerecycled polypropyleen. Dit is dus al eerder in de sierteeltbranche gebruikt. Broekhof zamelt het polypropyleen in en maakt er weer opnieuw bloemenfolie van.

    Recy folie: het duurzame alternatief van Broekhof Verpakkingen. Het is ook beschikbaar als hoezen, vellen, rollen en draagtassen. Volgens salesmanager Joost Huijsmans moeten veel consumenten wennen aan de hogere prijs en het nauwelijks transparante materiaal: ‘Maar dit is natuurlijk wel de toekomst. Door de duurzaamheidsmaatregelen zal dit zeker worden geaccepteerd in de markt.’ (Foto: Broekhof Verpakkingen)

    Ook Dillewijn Zwapak ziet dat er een probleem ontstaat, vooral voor karton. Het aanbod hiervan kan de vraag niet aan, zegt marketingmanager Age Siebbeles. ‘We hebben langdurige relaties met onze leveranciers, dus we kunnen wel aan voorraden komen. Sommige leveranciers moeten nieuwe klanten nee verkopen, met name in Azië. De schaarste leidt zoals altijd wel tot prijsstijgingen.’ Op dit moment heeft Dillewijn Zwapak geen tekort aan papier voor bijvoorbeeld hoezen. ‘Onze winter- en kerstcollecties zijn natuurlijk al lang besteld, dus die zijn sowieso op tijd’, zegt Siebbeles.

    Bamboe en gras

    Branchegenoot Koen Pack zegt dat verpakkingen zoals karton en papieren hoezen ongeveer 20% duurder zijn geworden. De schaarste is aanwezig bij alle verpakkingen en het wordt moeilijker om de voorraad op peil te houden. ‘Die schaarste speelt al een aantal maanden vanwege corona. Havens in Azië waren een tijdje dicht’, zegt directeur Jan-Paul Rijke. De handelaar gebruikt als alternatief ook andere duurzame materialen, zoals bamboe en gras of deels gerecycled plastic. Deze producten krijgen sinds drie jaar een speciaal label.

    Ander formaat

    Bloemenwebshops hebben minder last van tekorten aan karton en papier. Een voorbeeld hiervan is Fleurop. ‘Binnen onze groothandel zien wij die nog niet ontstaan. Ook voor de toekomst verwachten wij geen noemenswaardige tekorten. Wel zijn prijzen gestegen omdat de vraag groter is dan het aanbod. Voor kartonnen dozen zal dit wellicht een probleem kunnen worden’, zegt marketingmedewerker Leonie van Zante. Mocht een bepaald formaat kartonnen dozen schaars worden, dan gebruikt het bedrijf een ander formaat of andere verpakking.

    Vanaf de tweede helft van 2020 tot en met het eerste kwartaal van 2021 had Topbloemen.nl een tekort aan papier en karton, maar nu niet meer. Dat lag volgens directeur Edwin van Arkel aan de stijgende verkoop vanwege de lockdown, en de lange productie en levertijden van voornamelijk verpakkingen. Tekorten kwamen dus niet vandaan bij bloemisten waarmee de webwinkel samenwerkt.

    Foto: Shutterstock

    Topgeschenken hoorde van de problemen met papier en karton van haar leveranciers begin dit jaar. De merken van Topgeschenken hebben er dagelijks mee te maken, meldt Van Arkel. Prijzen voor pallets zijn bijvoorbeeld gestegen met 30% tot 50%.

    VBW merkt niks

    Niet alleen de papiermarkt, maar ook de internationale containermarkt is behoorlijk oververhit, zegt Ruben Gimpel. Hij is operationeel manager bij Topgeschenken. De prijzen van containers zijn meer dan tien keer zoveel vergeleken met voor de coronapandemie. ‘Waar wij in maart 2020 nog $1.500 betaalden voor een containerverscheping, is dat in augustus 2021 opgelopen tot $16.000.’

    Ondanks al deze problemen heeft de Koninklijke Vereniging Bloemist Winkeliers van haar leden niks gehoord over tekorten aan papier of karton. En dat verwacht de branchevereniging ook niet, zegt VBW-directeur Marco Maasse aan de telefoon. ‘Het aanbod van papier en andere verpakkingen moeten de leveranciers regelen. Als zij niet genoeg hebben liggen, kloppen onze leden aan bij een andere.’

    Niet snel voorbij

    Hoe lang de problemen met papieren verpakkingen nog zullen spelen voor de bedrijven die er wel last van hebben, blijkt lastig in te schatten. Topgeschenken verwacht dat het uiteindelijk wel weer wordt zoals het eerst was, maar niet op de korte termijn. Koen Pack gokt op ongeveer over drie maanden. En salesmanager Joost Huijsmans van Broekhof Verpakkingen hoopt op voorjaar 2022: ‘Het is heel lastig voor ons om in te schatten hoe lang dit nog gaat duren en of het überhaupt nog helemaal terug gaat naar ‘normaal.’

    Tekst Siska Pater

    Proceed to read this article?

    Wachtwoord vergeten

    Your benefits

    • Access to premium articles
    • Our weekly newsletter
    • Six times a year a digital magazine on myfloribusiness.com
    • On all mobile devices and on the web.
    guest
    0 Reacties
    Inline feedbacks
    Bekijk alle reacties