Prijzen luchtvracht Kenia blijven hoog

    Zelfs in het laagseizoen moeten Keniaanse telers diep in de portemonnee tasten om hun bloemen met het vliegtuig te transporteren. Veel passagiersvluchten staan nog altijd aan de grond. Prijzen voor luchtvracht zijn hoog in vergelijking met het pre-corona-­tijdperk. De vraag is of het ooit weer normaal wordt. 

    Het is momenteel winter in Kenia. Het regent en het is koud. Het verkrijgen van vrachtcapaciteit is momenteel geen probleem, omdat de productie laag is. Er is te weinig productie om de beschikbare vrachtcapaciteit in te vullen. In het hoogseizoen was dat wel anders. Toen was het aanbod van bloemen groot en was capaciteit wel een probleem.

    Foto Shutterstock
    3600 – 3700 ton

    De luchtvrachtcapaciteit schiet momenteel weliswaar niet te kort, maar het is nog altijd niet wat het voor corona was. Normaal doet Kenia zo’n 5.200 ton vers per week. Met corona ging de luchtvrachtcapaciteit terug naar 1.200 ton. Nu is er voor 3.600-3.700 ton vrachtruimte beschikbaar. Wereldwijd vliegen nog altijd 50% minder passagiersvliegtuigen. Dat heeft ook een weerslag op de luchtvrachtcapaciteit voor bloemen uit Kenia. Passagiersvliegtuigen zijn goed voor een aanzienlijk deel van de totale vrachtcapaciteit van Kenia. (..)

    Lees het volledige artikel in Bloemisterij editie 29 alvast via mijnbloemisterij.nl.

    Geen abonnement? Klik hier of bel 071 5659644

    guest
    0 Reacties
    Inline feedbacks
    Bekijk alle reacties