Wirwarweb

De webdesigner liep zo mijn kantoor weer uit. Mij achterlatend met een glanzende offerte voor een nieuwe website. En ik moet zeggen, het zag er schitterend uit.

Mooie lay-out, schitterende plaatjes, logisch opgebouwd. Hij had een hoop voorwerk gedaan om mij te overtuigen, om me lekker te maken. Hij had me overvallen met zoete woorden als zoekmachineoptimalisatie, contentmanagement, etc. Op zijn laptop stonden voorbeelden van wat hij had gemaakt voor andere bedrijven. Ook in de boomkwekerij.

Omdat ik door schade en schande in het verleden wijs ben geworden bij het aankopen van allerlei zaken, stuurde ik de handige verkoper weer terug naar huis. Zodat het impulsieve gedeelte van mijn brein het niet weer zou winnen van het realistische. Nee, ik ging dit goed overdenken.  

Dus gisteravond heb ik heerlijk gesurft over de websites van collega’s. Wat een genot, die lekker uitgebreide assortimentslijsten en foto’s die er 20 seconden over deden om te laden of zelfs helemaal niet verschenen. Heerlijk, die lijst met beschikbare aantallen uit 2008 of nog erger. En echt vrolijk werd ik pas van het kopje nieuws, sommige bedrijven zijn blijkbaar zo saai dat ze al 4 jaar geen nieuws meer te melden hebben. Gelukkig is er ook goed nieuws: veel sites, of onderdelen ervan, zijn nog ‘under construction’, dus het zal snel beter worden. En nog meer goed nieuws, bij een heleboel bedrijven heeft toch zeker een heel enthousiaste vakantiewerker een centje extra verdiend door foto’s te maken en een website in elkaar te draaien.

De webdesigner kwam met prima plannen. ‘Je moet de content zo kiezen dat je makkelijk te vinden bent. Dus labels aan alle foto’s en goede titels, anders is je site niet meer dan een veredelde melding in een telefoonboek.’ Dat klonk als muziek in mijn oren, want het telefoonboek snap ik helemaal. Je kijkt bij de O van opzoeken en dat komt na de N en voor de P, dus je bent er zo. Iedereen weet hoe dat werkt.

Maar bij Google is dat anders. Google helpt veel websitebeheerders aan een inkomen door het opzoeken net zo moeilijk te maken als het lezen van een Maya-kalender. Of het uitzoeken van een abonnement voor een mobiele telefoon. Of het tarievenstelsel van Floraholland.  Iedereen geeft je advies, maar niemand garandeert je dat je op 1 komt bij de zoekresultaten, of dat je overal bereik hebt met je mobieltje, of dat je krijgt waarvoor je betaald bij Floraholland.

Ik heb vanmorgen de webdesigner vriendelijk bedankt voor de offerte. Geen garanties is geen cash. Zaterdag maar eens onder de vakantiewerkers informeren.