Wanted: bedrijfsopvolger met DNA onbekend!

Veel belastingadviseurs beleven de wereld van achter een bureau. Ze leven in een wereld achter glas met ergonomische bureaustoelen en zoemende computers, die multimedia dichtbij brengen.

Ze genieten dagelijks van uitspraken, arresten, forfaits, rulings, bezwaar- en beroepsschriften. Ze kicken van vrijstellingen, doorschuiffaciliteiten en de bedrijfsopvolgingsregeling. Deze groep belastingadviseurs vormt een apart soort inboorlingen, die een beetje wereldvreemd is.

Ik ben van de generatie die graag achter het bureau vandaan komt om overleg te hebben. Ik wil zien wat er in de wereld gebeurt. Ik heb altijd laarzen in de auto zodat ik het veld in kan gaan. Door te praten, te kijken, kan ik beter signaleren wat er speelt. Als ik met regelmaat eenzelfde fenomeen voorbij zie komen, maak ik daar een blog over.

Steeds vaker kom ik op kwekerijen en handelsbedrijven waarvan de eigenaar zwijgt als ik vraag wie het bedrijf gaat overnemen. Het aantal bedrijfsopvolgers in de familiesfeer wordt steeds dunner gezaaid. Nu was dit voor mij al geen vanzelfsprekend fenomeen. Immers om in de toekomst een bedrijf te runnen, moet je 100% ondernemerschromosomen hebben. Mij is geleerd dat de helft van het erfelijk materiaal van vader en de andere helft van moeder komt.

Niet alleen dat zet de vanzelfsprekendheid van bedrijfsopvolging in de familiesfeer op scherp. Ook het tv-programma ‘DNA onbekend’ heeft aangetoond dat er soms andere chromosomen in het spel kunnen zijn. Kortom, de huidige praktijk leert dat ondernemerschap niet erfelijk is. De koters die ’s morgens wellicht de keukentafel met u delen, willen in het onderwijs, de zorg, de financiële wereld of misschien wel bij de Belastingdienst.

Niet alleen als belastingadviseur, maar zeker ook als kweker moet met deze ontwikkeling rekening worden gehouden. Het moet mogelijk zijn dat vroeg of laat uw bedrijf toch aan een wildvreemde wordt overgedragen. Dat heeft voor de fiscale en juridische structurering gevolgen. Echter ook de technische structuur en uitstraling van uw bedrijf moet voor een overnemer passend zijn.

Een overdracht van een actuele onderneming met weloverwogen investeringen en een goede uitstraling is gemakkelijker dan een verouderde vergeten kwekerij. Kortom ook het volledige bedrijfs-DNA moet kloppen voor de door u gezochte bedrijfsopvolger. Die vindt u niet vanachter uw bureau, TV of wellicht aan uw keukentafel, maar daarvoor moet u het veld in.