Boze bloemisten

‘Ik hoorde zojuist op de radio dat Decorum rechtstreeks bloemen en planten aanbiedt aan Nederlandse consumenten. Is jullie dat ook opgevallen?’ Deze post stond op het Bloemistennetwerk op Facebook. De volgende dag stond eronder: ‘Als ik de keuze heb bij Waterdrinker, dan laat ik de planten van Decorum even staan’ Duidelijke taal van bloemisten volgde.

Voor degene die het gemist heeft: Decorum heeft een website geïntroduceerd waarmee het  direct aan de consument levert tegen een relatief normale verkoopprijs. Daarmee slaat het bedrijf twee partijen in de verkoopketen over en beconcurreert het hun eigen klanten, de bloemisten. Hebben de boze bloemisten gelijk? Zijn Decorum-kwekers een grens overgegaan?

Decorum is niet de eerste organisatie die online rechtstreeks bloemen aan de consument  aanbiedt. Er zijn veel voorbeelden van kwekers als concurrent van de bloemist. Waarom is iedereen dan boos op de tv- en radiospotjes van Decorum, waarachter een mooie marketingstrategie (lees: een pak geld) zit. Er wordt op Facebook opgeroepen om Decorum te boycotten, maar als ik eerdaags een plant nodig heb die er niet staat zonder Decorumhoesje, ben ik snel overstag. Dan staat die plant met dat hoesje gewoon op mijn kar.

Zelfs als supermarkten en webshops niet stunten onder de prijs baal ik. Zeker voor collega-bloemisten die in een mooi pand kwaliteit willen leveren. Ik zie overeenkomsten met de begintijd van bloomon, maar besef ook dat we deze trend niet kunnen stoppen. Wat me vooral boos maakt is de arrogantie waarmee deze bedrijven antwoorden op onze vragen. Ze vinden dat wij bloemisten niet moeten zeuren, want we profiteren immers ook van hun ‘naamsbekendheid’.

Iedereen snoept tegenwoordig een stukje taart mee van de verkoopketen en het kleinste puntje is tegenwoordig voor de vakbloemist. Maar veel belangrijker is: ga uit van je eigen kracht en expertise. Knal met kerstballen een mooie spectaculaire creatie in elkaar, zodat jouw klanten graag een Decorum of ander product met jouw handtekening kopen en niet rechtstreeks vanaf een online plaatje.

Tekst Inge Quint, iqflowerart.nl

guest
3 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Michel van Bezeij
Michel van Bezeij
1 jaar geleden

ik ben Fleurop bloemist geweest, ook zij pikten toen ook al klanten vd bloemist weg als het om grotere orders ging. Zij zagen in jouw systeem welke klant bij je geordend had, maakten afspraken bij jouw klant om deze bij je weg te halen, je eigen organisatie waar je maandelijks aan moest bijdragen en ook een gedeelte van je orders moest afdragen.
En laten we dan maar niet praten over de kwekers die direct aan de consumenten verkopen en aan de supermarkten die door de hoeveelheid de prijzen kunnen bepalen.
Inderdaad gebruik je eigen handen om je te onderscheiden!!!

mijnietbellen
mijnietbellen
1 jaar geleden
Antwoord aan  Michel van Bezeij

idd en dan die moetjes bij de fleurop jij MOET dit etc etc , over het paard gevallen bedrijf met een graaicultuur , blij dat ik er ook weg ben ! 750 leden? hahahaha alle oude leden staan nog in het systeem die denken echt dat de wereld dom is , wat een aanfluiting , ik hoop de de nieuwe directrice schoon schip kan maken in dit wespennest

Anne
Anne
1 jaar geleden

Mooi artikel! Eigen kracht voorop!