Bloem en Blad Opinie Is dit de reden dat bloemisten verdwijnen?

Is dit de reden dat bloemisten verdwijnen?

0

Niets heftiger dan een persoonlijke mening. Ik heb er vaak geen tijd voor, maar pas zag ik een discussie op sociale media, waar ik mij toch in mee liet sleuren. Een enthousiaste ondernemer plaatste vol hoop een beeld van een plant en vroeg de mening aan bloemisten. En toen barstte het los.

ijn zou je denken. Meningen vragen en reacties krijgen zou zinvol kunnen zijn. Helaas miste ik goed onderbouwde reacties. Als iemand een mening vraagt over een potentieel, commercieel product dan mag je toch een reactie verwachten op basis van wat jij denkt dat consumenten vinden? We zijn toch verkoop gedreven vakmensen? Veel bloemisten reageerden echter met een persoonlijke smaakreactie. ‘Ik vind het niets’. Of ’dit is lelijk’. Au. Dit is kort door de bocht. Smaken verschillen, maar de vrager wil niet weten of JIJ het mooi vindt. Hij wil ontdekken of er markt voor is.

Wij allen in de keten doen het voor zeer diverse smaken en elke smaak verdient respect. Wat de één lelijk vindt, is prachtig voor een ander. Gelukkig maar, want eenheidsworst is alleen in de laatste communistische bolwerken nog te koop. Aangezien bloemisten continu in contact staan met consumenten mogen we meer inhoudelijke reacties verwachten.

Wat een ieder persoonlijk vindt, is totaal niet relevant. Nog bonter wordt het als je meld: ’Niet mooi, maar wel voor de supermarkt’. Dus supermarkten verkopen lelijke dingen? Is dit de reden dat bloemisten verdwijnen? Is het echt zo dat sommigen de neus ophalen voor massaproducten? Blijven dan alleen elitaire, nichebloemisten over?

Ik draag graag bij aan een discussie over commerciële kansen. Voor mij zijn drie dingen belangrijk. Is het product kwalitatief goed? Ook is het belangrijk dat er een groep mensen hebberig van wordt. Ten derde moet een product bij de tijdsgeest passen en actueel zijn. Pas dan is een bloem of plant relevant. En dan nog is er heel veel meer nodig om het tot een succes te maken. Denk aan verpakking en liefde voor elk detail, maar ook een sterk verkoopteam en zichtbaarheid zijn nodig.

Laten we voortaan open vragen van ondernemers, of iets kans van slagen heeft of niet, benaderen op basis van deze punten. Als je alleen je eigen smaak belangrijk vindt, is dat natuurlijk prima. Soms werkt dat commercieel. Maar lelijk bestaat niet. Zeker niet bij planten!

Reageer op dit artikel

Laat als eerste een reactie achter.

avatar