Wie wint de titel Schoonste Winkelgebied 2018?

De tien finalisten van de verkiezing van Schoonste Winkelgebied van Nederland 2018 zijn bekend. Voor de verkiezing heeft de Stichting Nederland Schoon 581 winkelgebieden onderzocht. Dinsdag 30 oktober wordt de winnaar bekendgemaakt.

De winkelgebieden die dit jaar kans maken op de titel zijn: Centrum Almere, Centrum Bathmen, Brouwhorst (Helmond), Centrum Domburg, Glacisweg (Maastricht), Centrum Oostkapelle, Centrum Veere, Centrum Voorburg, Centrum De Wijk (De Wolden) en Centrum Zuidwolde. Naast de winnaar van deze verkiezing wordt tijdens de uitreiking ook nog de ‘Gemeente (groot, middelgroot en klein) met de Schoonste Winkelgebieden 2018’ en ‘Grootste Stijger 2018’ bekendgemaakt.

Samenwerking stimuleren

Voor de zesde keer op rij organiseert Stichting Nederland Schoon de verkiezing van ‘Schoonste Winkelgebied van Nederland’. NederlandSchoon wil met de verkiezing de samenwerking tussen gemeenten, ondernemers en beheerders stimuleren. Een schoon winkelgebied straalt meer gastvrijheid uit. Het winkelend publiek voelt zich hierdoor meer welkom, en daar heeft de ondernemer baat bij. De omvang van de verkiezing groeit ieder jaar; vorig jaar deden er 77 gemeenten en 576 winkelgebieden mee. Dit jaar namen 125 gemeenten en 581 winkelgebieden deel aan de verkiezing. Het aantal deelnemende gemeenten is aanzienlijk gestegen met een stijging van 60%. Maar liefst 44 gemeenten doen dit jaar voor het eerst mee aan de verkiezing.

Helene van Zutphen, directeur Stichting Nederland Schoon: ‘De verkiezing leeft onder het publiek. Ondernemers, vastgoedpartijen, winkeliers, bezoekers en bewoners werken samen om het winkelgebied schoon te houden en op de kaart te zetten. Mooi om te zien dat door deze inzet de top 10 winkelgebieden hoger scoren dan ooit, namelijk een 8,1 gemiddeld. Ook ligt voor het eerst sinds de start van de verkiezing het gemiddelde van álle winkelgebieden in de verkiezing boven de 7.’

Schoon houdt schoon

Uit onderzoek van Stichting Nederland Schoon blijkt dat 70% van de gemeenten inzet op schone winkelgebieden. Een zwerfafvalvrij straatbeeld heeft invloed op de beleving van het winkelende publiek. Het winkelen wordt als prettiger ervaren. Een schoon winkelgebied zorgt voor een langer verblijf van de consument, een hogere omzet, gevoel van veiligheid, aangenamere beleving en een positieve en sociale houding. De winnaar van de vorige editie, Winkelcentrum Brouwhorst in Helmond, heeft een zeer actieve ondernemersvereniging. Ondernemers zorgen samen met de gemeenten en inwoners voor een schoon en prettig winkelgebied.

Bron en foto: Stichting Nederland Schoon

guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties