De Boomkwekerij Nieuws ’Aandacht middelengebruik consumenten taak van hele sector’

’Aandacht middelengebruik consumenten taak van hele sector’

0

Komend voorjaar start LTO Vakgroep Bomen en Vaste Planten in samenwerking met Tuinbranche Nederland een actie om consumenten meer bewust te maken van de middelen die zij gebruiken. Extra aandacht is er daarbij voor de bestrijding van buxusmot.

Consumenten hebben regelmatig verouderde bestrijdingsmiddelen in de kast staan”, zegt Henk Raaijmakers, voorzitter LTO Vakgroep Bomen en Vaste planten. Het komt daardoor voor dat van sommige middelen de toelating inmiddels is verlopen. „Als sector kunnen we door het gebruik hiervan in verlegenheid worden gebracht. Gemeenschappelijke aanpak van het middelengebruik door particulieren is wat mij betreft een taak van de hele sector”, aldus de voorzitter.

Komend voorjaar start LTO Vakgroep Bomen en Vaste planten, in samenwerking met Tuinbranche Nederland, daarom een bewustwordingsactie voor consumenten. Een van de aspecten is dat consumenten worden opgeroepen om de toelating van middelen, die zij mogelijk al lange tijd in hun kast hebben staan, te controleren. Ook komt er extra aandacht voor deskundig gebruik van de middelen.

Onderdeel van de bewustwordingscampagne vormt verder de bestrijding van buxusrups. „We willen consumenten bewegen om milieuvriendelijk te werk te gaan bij de bestrijding van buxusrups. In de komende periode gaan we bekijken welke adviezen we consumenten dit voorjaar zullen geven. Hierbij werken we ook samen met onze Vlaamse collega’s van AVBS”, aldus Raaijmakers.

In het vergroten van de bewustwording bij consumenten kunnen tuincentra volgens Raaijmakers een belangrijkere rol spelen dan tot nu toe gebeurt. „Voor tuincentra ligt er een taak om consumenten te adviseren over een milieuvriendelijke aanpak van ziekten en plagen.”

Dit artikel verder lezen?

Profiteer van onze aanbieding en ervaar De Boomkwekerij!

Direct registrerenMeer informatie

Uw voordelen

  • Waardevolle vakinformatie in de boomkwekerij en vaste planten
  • Profiteer van onze aanbiedingen en ervaar De Boomkwekerij
  • Tweewekelijks ons digitale magazine in je e-mail en/of
  • Ontvang elke twee weken het tijdschrift De Boomkwekerij

Reageer op dit artikel

Laat als eerste een reactie achter.

avatar