’Branding van Boskoop is nodig’

„Internationaal liggen er veel kansen voor de boomkwekerij. Maar om als kweker uit de regio Boskoop hiervan te profiteren is branding van Boskoop nodig.” Dat zei Kees van Velzen, wethouder van Alphen aan den Rijn tijdens een bijeenkomst van Stichting Greenport Regio Boskoop op 15 januari.

Van Velzen sprak van een ’geweldige verstedelijking’ die internationaal aan de gang is. En omdat de overheden in onder andere China deze steden graag groen en duurzaam inrichten, biedt dit voor boomkwekers uit de regio Boskoop volgens hem enorme kansen. „Die markt moeten we pakken, mannen”, sprak Van Velzen strijdvaardig. „Het is belangrijk dat landschapsarchitecten weten dat ze het beste materiaal om steden te vergroenen in Boskoop kunnen krijgen.” Hij pleitte daarom voor branding van Boskoop en deed daartoe een oproep aan de ongeveer 35 aanwezigen. „Jullie moeten kiezen voor een beeldmerk en dat terug laten komen op al jullie producten. Jullie moeten niet alleen je eigen bedrijf profileren, maar ook zorgen voor branding van de regio waarvan alle 600 kwekers in het gebied kunnen profiteren.”

Geld beschikbaar
Van Velzen gaf aan dat de gemeente Alphen aan den Rijn vanuit citymarketing geld beschikbaar heeft om bij te dragen aan het ontwikkelen van een beeldmerk voor Boskoop.

De bijeenkomst van Stichting Greenport Regio Boskoop vond plaats op een boot die door logistiek dienstverlener Van Uden beschikbaar was gesteld. Vanaf Avifauna gingen de aanwezigen over het water naar het Alpherium.

Aansluitend volgde een rondleiding op het Alpherium. Van hieruit worden jaarlijks zo’n 55.000 containers geexporteerd waarvan Heineken het leeuwendeel voor z’n rekening neemt.