Buxuskwekers gezocht voor gezamenlijke promotie

Minimaal 20 kwekers zijn er nodig om gezamenlijke promotie op de starten voor de Buxus. Een aantal kwekers die woensdagavond de onlinebijeenkomst bijwoonden zeiden hun deelname reeds toe. LTO en kwekers gaan komende periode Buxus-kwekers benaderen met de vraag of zij deel willen nemen.

„Het moet niet een verkooppraatje zijn, maar de promotie moet gericht zijn op eerlijke communicatie”, aldus Didier Hermans, één van de aanwezige kwekers woensdagavond tijdens de onlinebijeenkomst over Buxuspromotie. Tijdens de bijeenkomst lichtte Anne Verdoes van iBulb de mogelijkheden toe, Michiel Verbeek van Royal Flora Holland gaf uitleg over de campagne Jeans4Gardens die vanuit de veiling heeft gedraaid en Jan-Willem Rotteveel en Ad Volkering vertelden over de collectieve promotie van respectievelijk de vaste planten en de rozen.

Uit de discussie die na de presentaties ontstond werd duidelijk dat de aanwezige Buxuskwekers open staan voor collectieve promotie, maar worstelen met de vraag wat die promotie moet inhouden. Want van ’alleen een positief verkooppraatje’ verwachten ze niet zoveel. Verdoes licht toe dat deelnemers gezamenlijk de thema’s bepalen waar de promotionele teksten aan worden opgehangen. Wel benadrukt ze dat een positieve benadering nodig is, ook al zullen thema’s onder andere gaan over problemen als Cylindrocladium en de buxusmotrups. Rotteveel oppert in de discussie ook dat een eerste focus op hoveniers voor buxuspromotie misschien meer rendement oplevert dan focus op de consument zoals Perennial Power dat heeft.

Financieel plaatje

Om de promotie goed op te kunnen zetten, is jaarlijks minimaal €20.000 nodig. Hiermee wordt een website opgezet, fotografie geregeld, nieuwsbrieven in meerdere talen gemaakt en rondgestuurd en social media gevuld. Op dat bedrag bij elkaar te krijgen zijn er minimaal 20 deelnemers nodig. In eerste instantie wordt uitgegaan van 20 kwekers, maar bijvoorbeeld handelsbedrijven kunnen ook aanhaken bij het initiatief.

guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties