Consument verward door woud van keurmerken

Het afgelopen anderhalf jaar zijn er in Nederland ruim negentig duurzaamheidskeurmerken en -logo’s bijgekomen. Dit blijkt uit een inventarisatie van voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal.

„Geen wonder dat er veel verwarring bestaat over wat zo’n bloemetje, blaadje of aardbol op een product nu betekent”, aldus directeur Vera Dalm.

Om duidelijkheid te scheppen in het woud van keurmerken lanceert Milieu Centraal een online keurmerkenwijzer. Hierin staat informatie over ruim 170 duurzaamheidskeurmerken en -logo’s. Zo bestaan er maar liefst dertien keurmerken voor planten en potgrond. Dat schept verwarring.

Vergelijken
Op www.keurmerkenwijzer.nl staan alle duurzaamheidskeurmerken overzichtelijk op een rij en zijn die onderling te vergelijken op milieuvriendelijkheid, eerlijke handel en betrouwbaarheid van de controle.

Dalm: „Het zou helpen als producenten zo veel mogelijk gebruikmaken van reeds bestaande, bekende en betrouwbare duurzaamheidskeurmerken.”

Bron: Tuin en Landschap