EU-subsidie voor voorlichting over producten

De Europese Unie (EU) stimuleert de voorlichting over en afzet van Europese landbouwproducten binnen Europa met een subsidie. Sector- en beroepsorganisaties komen in aanmerking voor cofinanciering.

Van 12 augustus tot en met 30 september 2013 gaat de regeling open. De aanvragen kunnen worden ingediend bij Dienst Regelingen.

Voorwaarden
Beroeps- of sectororganisaties moeten representatief zijn voor de sector. De EU vergoedt maximaal 50% van de kosten van een programma. De organisator neemt minstens 20% van de kosten voor eigen rekening. Campagnes duren minimaal een jaar en maximaal drie jaar.

Voorbeelden van acties binnen Europa zijn:
– PR en reclame om de kwaliteit, hygiëne, voedselveiligheid, etikettering,
dierenwelzijn of milieuvriendelijkheid van producten uit de Gemeenschap te benadrukken;
– deelname aan evenementen, beurzen en tentoonstellingen van nationaal of Europees belang;
– voorlichtingsacties voor producten met een beschermde streeknaam of
beschermde oorsprongsnaam.

Voorbeelden van acties buiten Europa zijn:
– PR en reclame, om aandacht te vragen voor de voordelen van de EU-producten;
– deelname aan internationale evenementen, beurzen en tentoonstellingen;
– voorlichtingsacties gericht op bijvoorbeeld beschermde geografische aanduidingen van producten;
– studies naar nieuwe markten;

Informatie
De voorwaarden waaraan een programma moet voldoen staan in het ‘Bestek Binnenmarkt’. Belangstellenden kunnen voor meer informatie ook bellen met Het DR-Loket: 0800 – 22 333 22 of een e-mail sturen naar drwestpromotie@dienst-regelingen.nl.