‘Een concept moet wel kloppen’

Een concept van kwekers gericht op hoveniers en tuinontwerpers moet meer zijn dan alleen het promoten van het eigen product. En het concept moet wel waarmaken wat het pretendeert. Tijdens een Rond-de-grote-groene-tafel-sessie op GrootGroenPlus wisselden hoveniers en ontwerpers van gedachten over de toekomst van de tuin.

Hebben hoveniers en tuinontwerpers baat bij een concept, dat is een van de vragen die daarbij aan de orde komt. Peter van Rijssen van Plantipp ziet daar wel mogelijkheden in. „Als het concept klopt. Het concept Endless Summer bijvoorbeeld wordt in de markt niet voor niks ‘endless nightmare’ genoemd”, vertelde hij. Het product valt tegen hoewel het concept ‘super mooi’ is, legt Van Rijssen uit. „Ik geloof alleen in concepten voor producten die een vast element in een tuin kunnen vormen en jaar na jaar in verschillende seizoenen een meerwaarde geven. We moeten daarmee de consument ontzorgen en ze jaar na jaar succes in hun tuin bezorgen.”

Van Rijssen noemt in de discussie zijn concept Topheesters als voorbeeld. Maar krijgt daarop repliek van hovenier Ben de Rooy. Een concept dat niet meer doet dan alleen het eigen product promoten, dat is geen concept, meent hij. Zijn bedrijf Rooy Hoveniers maakt graag gebruik van de diensten van boomkwekers die meedenken over een beplantingsplan en dat op maat naar de hoeveelheid tuin die moet worden gevuld, kan aanleveren. Dat is een concept waar hij goed mee kan werken. Maar hij vindt ook kwekers die zich laten voorstaan op hun grote solitaire heesters een goed voorbeeld. In zijn werk gaat De Rooy uit van de wensen van een klant, vertelde hij. Stijl, kleurstelling en dergelijke resulteren in een ontwerp waar hij dan in overleg met kwekers invulling aan gaat geven. Hij zoekt daarbij stellig contact met leveranciers en maakt graag gebruik van hun kennis van zaken.

Ontwerper Dirk van der Poel gaat graag bij kwekers langs. Naar beurzen gaat hij nooit. Hij onderhoudt een eigen netwerk waar hij regelmatig gaat kijken wat er nieuw is of er mooi bij staat.

Keurmerk
Heeft een keurmerk nog meerwaarde voor een hovenier? Volgens ontwerper Dirk van der Poel wordt er nauwelijks om gevraagd. ‘Nee, het heeft geen meerwaarde’, reageert opnieuw De Rooy stellig. „Ik maak al jaren mooie tuinen en daarmee maak ik mijn eigen keurmerk zonder dat het geld kost. Daar ben ik tamelijk eigenwijs in.” Michel Lafaille van Het Ontwerpinstituut was het daar niet mee eens. Een keurmerk geeft bijvoorbeeld aan dat je kennis van zaken hebt. Daar ben ik sowieso voor.” Lafaille breekt ook een lans dat de beste hoveniers zich kunnen onderscheiden met kennis. In de plantkeuze zit het vakmanschap, vindt hij.

Van links naar rechts: ontwerper Dirk van der Poel, hovenier Ben de Rooy, gespreksleiders Marcel Haarbosch en Emiel van den Berg, Peter van Rijssen en Michel Lafaille.