Hogere omzet voor veiling-Rhein-Maas in 2015

De omzet van Veiling Rhein-Maas steeg in 2015 met 4,3% naar €350 miljoen. De groei wordt veroorzaakt door bemiddeling en het toenemende belang van kopen-op-afstand (koa).

Hoewel er ook bij Veiling Rhein-Maas een verschuiving plaatsvindt van de klokhandel naar bemiddeling (klokservice) heeft de klokomzet nog altijd een groot aandeel in de totale omzet. 83% van de productomzet (322 miljoen) wordt gerealiseerd via de klok. 26% daarvan wordt gemaakt door koa-kopers. In 2011 was dat nog 11%.

Het aandeel van klokservice in de productomzet is 17%. In 2015 steeg de omzet van klokservice met 29%. De omzet op de klok steeg met 0,1%.

Plannen voor 2016
In 2016 wordt bij Veiling Rhein-Maas vooral aan de verdere stabilisering van het aanbod aan de klok en de verdere ontwikkeling van klokservice gewerkt. Daarnaast wordt ook het aanbod dat via klokvoorverkoop aangeboden wordt uitgebreid en wordt het koa-systeem verder geoptimaliseerd. De omzetprognose voor 2016 is +2 tot 3%.

Veiling Rhein-Maas wil in 2016 ook een inhaalslag maken op het gebied van digitalisering. De veiling zet in op e-commerce: ze heeft nog geen e-commercesysteem.

Bron: Vakblad voor de Bloemisterij