‘Je moet online zijn om te verkopen’

Tom Coronel, autocoureur en e-commerce retailer, gaf op Plantarium dringende adviezen aan boomkwekers om beter te kunnen verkopen.

„Als je nu iets wilt verkopen, moet je online aanwezig zijn. Want als consumenten iets voor hun tuin zoeken, dan kijken ze gewoon op Google en op YouTube”, zei Coronel donderdag in het Rabocafé op de vakbeurs. „En als je weet dat consumenten kijken op YouTube, waarom maken jullie dan geen filmpjes van jullie producten?”

Behalve succesvol internationaal autocoureur is Coronel ook succesvol in e-tail, ofwel retail maar dan via internet. In 2011 was hij benoemd tot e-commerce man van het jaar. Coronel heeft onder andere een webwinkel voor koffie opgezet. „Ik heb geen verstand van koffie, maar het lukt me om veel te verkopen, omdát ik aanwezig ben op YouTube. Van al mijn producten maak ik filmpjes. YouTube is de digitale verkoper.”

Gebruik vooral sociale media

Coronel adviseerde ook om vooral sociale media te gebruiken. „Vertel iets over je product, want content is geld waard. Als je niets vertelt, kan ik je product niet vinden”, aldus de ondernemer die uit Zwammerdam komt, buurdorp van Boskoop. „Ik ben geen e-commerce promotor. Ik laat alleen zien wat er in retail aan de hand is.”

Door internet en digitalisering verandert de wereld heel snel. „Daar moet je in meegaan”, aldus Coronel. „Wees er niet tegen, maar ga mee met de markt. Een smartphone is je beste vriendje. Sms is prehistorisch. En wie gebruikt er nog de fax?”

’Doe het gewoon!’

Coronel noemt ondernemen meer avonturieren. „In de autosport doen we niets anders. Het is risico’s nemen vanuit een passie. Het is doorzetten en niet opgeven. Wil je iets anders doen? Doe het gewoon! Laat dingen gewoon toe!”