Kansen in nieuwe samenwerkingsverbanden en nieuwe concepten

De tuinbouw moet blijven innoveren. Daarvoor moet de sector ‘uit haar comfortzone’ komen en kansen zoeken in onverwachte samenwerkingen en vernieuwende concepten.

Die boodschap gaf Loek Hermans, ‘boegbeeld’ van Greenport Holland op een bijeenkomst waar ook de plannen voor de komende jaren bekend werden gemaakt.

„Wie vandaag scoort, kan morgen verliezer zijn. Want, zonder sterke sector, met voldoende innovatiekracht, productieareaal en handelsstromen, ben je als individuele ondernemer alsnog zwak. De kansen liggen in vernieuwende concepten en onverwachte samenwerkingsverbanden”, aldus Hermans. „We redden niet als alle kleine initiatieven versnipperd blijven. We moeten met elkaar op zoek naar formules die de kracht van ondernemersinitiatieven sterker maken.”

‘Keynote speaker’ van de dag Samuel Levie, oprichter van Youth Food Movement, gaf wat voorbeelden waaraan gedacht kan worden. Bijvoorbeeld het Damn Food Waste pop-up restaurant, waarin topkoks een menu kookten van voedsel dat anders zou zijn weggegooid. Of de Big Bang Broccoli campagne, die groente heel anders ‘framed’. Levie: „Waarom wordt er zoveel reclame voor ongezond eten gemaakt en weten we groenten zo slecht aan de man te brengen? Maak van broccoli de nieuwe Marsreep!”

Plannen
Greenport Holland presenteerde bij deze gelegenheid de visie voor de komende jaren. Die borduurt voort op het topsectorenbeleid dat vier jaar geleden werd ingezet.

Ingezet wordt op vijf innovatiethema’s: Meer en beter met minder, Samenwerkende Waardeketens, Gezondheid en Welbevinden, Voedselzekerheid en Voedselveiligheid. Binnen de vijf innovatiethema’s zijn volgens de Topsector Tuinbouw en Uitgangsmaterialen nu veertien publiek-private samenwerkingsverbanden actief op het terrein van People, Planet, Profit.

Daarnaast wordt actief samenwerking gezocht buiten de sector. Er zijn volgens de topsector volop kansen voor gezamenlijke kennisontwikkeling met andere topsectoren, zoals Agri&Food, Water, Chemie, Logistiek, HTSM en Creatieve Industrie. Samenwerking combineert kennis en inzichten, waardoor nieuwe innovatieoplossingen ontstaan.

Download hier de plannen:
> Visie Bron voor groene economie 2.0
> Uitvoeringsagenda