KvK digitaliseert afgifte exportdocumenten

Bedrijven kunnen exportdocumenten bij de Kamer van Koophandel vanaf vandaag (1 november) alleen nog via post of via internet aanvragen. De Kamer heft zijn balies voor de afgifte van exportdocumenten in het hele land op.

De Kamer concentreert de afgifte vanaf 2014 op vier locaties: Arnhem, Rotterdam, Eindhoven en Amsterdam. Bedrijven kunnen ervoor kiezen om het afgifteproces zelf digitaal te beheren, met behulp van speciale software die een rechtstreekse koppeling met de KvK maakt. Ook kan het afgifteproces worden overgelaten aan bijvoorbeeld een logistiek dienstverlener of expediteur.

De KvK adviseert bedrijven zich hierin goed te laten voorlichten. De aangeboden diensten verschillen namelijk per partij, met name betreffende: software aanschaffen of werken met een webapplicatie; documenten bij verzending voorzien van een digitale handtekening of werken met een machtiging; documenten zelf printen of laten printen.

Bedrijven kunnen exportdocumenten vooralsnog niet via Client Export aanvragen, laat woordvoerder Joyce Philippart van KvK Nederland desgevraagd weten. De KvK is volgens haar wel bezig om dit te realiseren.

Sinds 1 september 2013 is het gebruik van Client Export verplicht voor export van teeltmateriaal van de sector Bomen en jonge planten. De verplichting houdt in dat alle fytosanitaire exportcertificaten moeten worden opgemaakt via Client Export. Alle inspectieaanvragen moeten bovendien via dit systeem worden ingediend.

Client Export is een samenwerkingsprogramma tussen het ministerie van Economische Zaken, het toezichthoudende agentschap NVWA en het bedrijfsleven.