Kwekers moeten laten zien waar ze voor staan

Weet waar je goed in bent en draag dat ook uit. Die boodschap gaf Wouter de Vries, marketingdeskundige en leraar aan de Vrije Universiteit Amsterdam, vaste plantenkwekers mee op de vakavond voor vasteplantenkwekers in de Keukenhof.

De start van de vasteplantenshow in de Keukenhof, vrijdag 29 april, was voor de Vereniging van Vasteplantenkwekers en CNB reden om een vakavond te organiseren. De avond op de Keukenhof werd door ongeveer 100 vakgenoten bezocht.

De Vries gaf voor de aanwezigen een presentatie over marketingstrategie. De kern van zijn boodschap: „Wees je bewust van je kernvaardigheden en kwaliteiten. Weet waar je voor staat en laat dat ook zien.” De Vries had zijn huiswerk gedaan en vooraf de moeite genomen om de websites van de leden van de vereniging te bekijken. Aan de hand van enkele van deze sites maakte hij duidelijk, dat het merendeel van de kwekers te veel met het product en te weinig met de boodschap die ze willen uitzenden bezig zijn. Met hier en daar een grap afgewisseld met serieuze argumenten, wist de presentator de aanwezige aan het denken te zetten over hoe zij hun bedrijf en hun producten beter kunnen presenteren.

Prijswinnaar
Traditioneel was er tijdens de vakavond ook aandacht voor de kwaliteit van de inzendingen voor de show. Helichrysum amoriginum ’Blorub’ (Ruby Cluster) van inzender Van Woudenberg Tuinnplanten kreeg tijdens de vakavond de Keukenhof Vakprijs voor mooiste en meest veelbelovende vaste plant van de show. In tegenstelling tot voorgaande jaren werd er dit jaar slechts één prijswinnaar benoemd en werden er geen prijzen uitgedeeld voor de afzonderlijke categoriën.