De Boomkwekerij Nieuws Paspoort per plant: ’Laat je niet gek maken’

Paspoort per plant: ’Laat je niet gek maken’

0

Boomkwekers vrezen extra werk en onnodig labelen, nu verschillende handelsbedrijven aan hen vragen om het nieuwe EU-plantenpaspoort per plant aan te brengen.

Vanaf 14 december 2019 is het nieuwe EU-plantenpaspoort verplicht in het hele EU-handelsverkeer. Wettelijk gezien moet het paspoort volgens Brussel bij elke ’kleinste handelseenheid’ zitten. Dat kan een tray zijn, kar of zelfs vrachtwagen vol.

Diverse kwekers melden echter dat ze nu brieven van handelsbedrijven ontvangen, met de vraag om het paspoort per plant aan te leveren. Een aantal handelaren speelt het hard door dit te eisen. „Als je niet aan de eis zou voldoen, zou de handelaar je aanbod niet kunnen meenemen in de verkoop”, zegt Rens van den Oever, van Kwekerij M. van den Oever (Son en Breugel). Dat zegt ook Steef de Boer, van WTM de Boer Boomkwekerij (Leiderdorp en Boskoop). Beide zitten in de adviescommissie sierheesters en coniferen bij Naktuinbouw, om feedback te geven op de invoering van de nieuwe EU-regels.

„Laat je niet gek maken door de handel”, adviseert Van den Oever. „Je kunt onderhandelen over de vraag of er wel of geen paspoort per plant moet. We zitten nu gelukkig in een vraagmarkt en dat is positief voor kwekers.”

’Bij kassa cash-and-carry en retail wordt één plant toch al gescand’

Partijen worden bij handelsbedrijven veelal opgesplitst in kleinere eenheden. Een cash-and-carry verkoopt bijvoorbeeld maar één plant aan een hovenier. De enige oplossing om dan te voldoen aan de EU-paspoortplicht, gebaseerd op track & trace in de keten, is per plant labellen. „Als je dat handmatig doet, kost dat veel extra werk”, schetst Van den Oever. „Ook al zou je dat extra werk betaald krijgen: veel kwekers hebben er niet de extra handen voor. Er zijn ook handelsbedrijven die het labelen per plant zelf doen.”

Toch is productinformatie nu al per plant bekend in de handel, benadrukt De Boer. „Die ene plant op een cash-and-carry wordt toch al gescand bij de kassa, zo gebeurt dat ook in de retail. Het is al gewoon zo.”

Foto: Shutterstock

Reageer op dit artikel

avatar