Per 1 juli het T-rijbewijs

Ik kan mij nog herinneren dat iedere agrariër bijna letterlijk bovenop een tractor zonder rolbeugel zat. Op deze tractoren prijkte steevast een bordje van max. 17 km p.u. Niet alleen vader, moeder of de meewerkende zoon of dochter reed daarop, maar ook tieners kon je daarmee tegenkomen.

Op enig moment is het trekkercertificaat ingevoerd. De 16- en 17-jarigen mochten met dergelijke machines alleen maar op de openbare weg komen als ze een certificaat hadden. Dat was voor des veiligheid van die jeugdigen en van andere weggebruikers geen verkeerde ontwikkeling.

Wat ook ontwikkelde, waren de tractors. Niet alleen de banden daarvan werden met de jaren groter en breder. Tractoren werden voorzien van echte cabines. Vaak heb ik gezien dat de kinderen gezellig op het achterbankje in de cabine meereden tijdens het werk op de akker. Dat moeten echt knusse momenten zijn geweest want de eerste cabines waren niet echt ruim van binnen.

Inmiddels zijn de modernste tractoren eigenlijk niet meer voorzien van een cabine, zou ik zeggen. Het lijkt inmiddels meer op een cockpit. Het dashboard van een moderne tractor is voorzien van een heleboel metertjes, digitale schermpjes, etcetera. Er kan gps-gestuurd mee gereden worden, per wiel kan de druk worden bepaald en zo is er nog een heleboel andere technische informatie in een oogopslag beschikbaar. Om alles te bedienen, zijn er een heleboel touchscreens en knopjes. Een moderne tractor kan inmiddels bijna 130 km per uur rijden. Het zijn hightech supersterke racemonsters geworden voor de agrarische sector.

Om te voorkomen dat de combinatie van toenemende verkeersdrukte met dergelijke agrarische bolides leidt tot ongelukken, is vanaf 1 juli iedereen die met een landbouw- of bosbouwtrekker de openbare weg op gaat, of met een motorrijtuig met beperkte snelheid, verplicht een T-rijbewijs te halen.

Trekkercertificaten kunnen binnen één jaar worden omgewisseld voor een T-rijbewijs. Voor bestuurders boven de 18 met een geldig B-rijbewijs, wordt bij vernieuwing van het rijbewijs categorie T automatisch bijgeschreven. Op die manier wil de Nederlandse overheid voorkomen dat ’piloten’ in de cockpit van een agrarische bolide de openbare weg onveilig maken.