Plantarium wil najaarsverkoop nieuw leven inblazen

Het thema voor de komende editie van Plantarium mag dan ‘Groen Spreekt’ zijn, de nadruk ligt op de verkoop van groen in het najaar. De boomkwekerijbeurs hoopt een bijdrage te kunnen leveren aan het nieuw leven inblazen van de verkoop in dit jaargetijde. Daarbij wordt samenwerking gezocht met tuincentra.

De beurs wordt 21 augustus geopend door landschapsarchitect Niek Roozen. Roozen verzorgt ook een presentatie op de beurs die een centrale rol moet gaan spelen bij het verwezenlijken van het doel van Plantarium. Daarover werd uitleg gegeven tijdens een deelnemersbijeenkomst donderdag 6 juni in Boskoop.

Recept
Roozen zal op de beursvloer voorbeeldborders laten zien. Borders van afmetingen die veel voorkomen in tuinen van de consument. Die borders worden gevuld met sortiment dat laat zien dat de tuin er ook in het najaar mooi bij kan staan. Bij elke border wordt op een informatiezuil uitgelegd welke en hoeveel planten worden gebruikt. Een kant en klaar recept om het thuis na te maken; gemak dient de mens.

Versukkeling
Plantarium hoopt tuincentra te kunnen overtuigen dat het zin heeft zo’n soort presentatie van voorbeeldborders in hun vestiging over te nemen. Het moet ze inspireren om de kerstbal nog even te laten voor wat het is. Want de najaarsverkoop is wat in de versukkeling geraakt. De kerst rukt op, tuincentra zijn bang met restpartijen te blijven zitten en de consument weet niet meer dat het eigenlijk de optimale planttijd is, legde beursdirecteur Jos van Lint uit. Hij hoopt dat de aandacht die Plantarium aan dit onderwerp gaat geven, kan bijdragen aan een kentering.

Eigen sortiment
De deelnemers aan de beurs drongen er op aan vooral uit te gaan van het sortiment dat op de beurs aanwezig is. Want planten laten zien die nergens te vinden zijn, dat kan juist tegen je werken, voerde een kweker aan. Jos van Lint beloofde suggesties voor het sortiment op een rij te zetten. Dan kan Roozen daarmee aan de slag.