’Retailers willen zich onderscheiden op duurzaamheid’

„Voor retailers die zich willen onderscheiden op duurzaamheid is een MPS-keurmerk onvoldoende”, aldus Henri Potze, commercieel directeur van stichting Benefits of nature. „Wij richten ons dan ook op het inzichtelijk maken van de footprint van tuinbouwproducten.”

Potze zei dit tijdens een netwerklunch van Greenport Regio Boskoop op vrijdag 20 november bij Agrocultuur in Hazerswoude-dorp. Hij ging daarbij onder andere in op het ontstaan van Benefits of nature. „Tot voor kort heb ik bij handelaar Waterdrinker gewerkt en daar kreeg ik de vraag van Albert Heijn, die klant is bij Waterdrinker, op welke manier zij zich kunnen onderscheiden op duurzaamheid. Zij stelden dat een MPS-keurmerk onvoldoende informatie geeft en wilden de informatie over de footprint van bloemen en planten beter gekwantificeerd zien.”

Oprichting
In maart van dit jaar was de oprichting van de stichting Benefits of nature een feit. „Benefits of nature voorziet in een tool die wij onder andere in samenwerking met LEI Wageningen UR, EcoChain en Waterdrinker hebben ontwikkeld. De tool levert uiteindelijk voor iedere schakel in de keten een getal op dat de footprint van een product weergeeft.”

Interesse
Volgens Potze hebben zo’n vijf tot tien vooraanstaande boomkwekerijbedrijven inmiddels interesse in Benefits of nature getoond. Vanuit de zaal kwamen er ook een aantal kritische vragen. Een van de vragen was van een sortimentskweker die zich afvroeg of het wel mogelijk was om voor alle 300 soorten die hij kweekt de footprint uit te rekenen. „Ja”, was het antwoord van Potze. „We weten nog niet alles en de tool moet voor sommige producten nog worden doorontwikkeld, maar we kunnen ook voor kleine aantallen de footprint inzichtelijk maken.”

Duurzaamheid leeft
De netwerklunch met als thema ’Samen werken aan een duurzame toekomst voor Greenport Boskoop’ trok zo’n 60 belangstellenden en dat aantal was volgens de organisatie een teken dat het onderwerp duurzaamheid leeft onder kwekers in de regio.

De ongeveer 60 belangstellenden zorgden voor een goed gevuld zaaltje bij Agrocultuur in Hazerswoude-Dorp, dat als gastheer optrad voor de netwerkbijeenkomst van Greenport Regio Boskoop.