Sortiment verkopen kost meer moeite

Sortiment verkoopt zichzelf niet. Zeker niet als het om planten voor het openbaar groen gaat. Kwekers moeten daarom harder hun best doen om een gevarieerd sortiment aan de man te brengen, want een breed sortiment heeft wel een meerwaarde voor het openbaar groen.

Een kweker moet tijd en energie willen investeren en een lange adem hebben, als hij een sortiment wil verkopen dat afwijkt van de standaardsoorten. Dat concluderen boomkwekers Wim Houtmeyers (Boomkwekerij/plantencentrum Houtmeyers), Kim De Bruyn (Boomkwekeij De Bruyn), David Bömer (Boomkwekerij Bömer) en Hanno Davids van J.H. Faassen-Hekkens Boomkwekerijen tijdens de Rond de groene tafel-sessie Aandacht voor breed sortiment en plantcollecties.
Houtmeyer: „Het kost mij vijf keer zoveel tijd en energie om een boom te verkopen die afwijkt van het gangbare sortiment.” Het weerhoudt de Belgische boomkweker overigens niet om het toch te doen. „Je moet gewoon een lange adem hebben, maar uiteindelijk gaan architecten wel zien dat juist deze sortimentsplanten een toegevoegde waarde hebben voor het openbaar groen omdat ze opvallen in het geheel.”

Kijken op de kwekerij
Het geven van informatie over de planten en hun mogelijkheden is volgens de kwekers cruciaal om ze te kunnen verkopen. De Bruyn: „Je moet uitleg geven, maar vooral kunnen laten zien wat de meerwaarde van een plant is. Daarom is het zo belangrijk dat architecten op de kwekerij komen kijken, het liefst meerdere keren per jaar. Dan pas zien ze wat de waarde van een plant is door de seizoenen heen. Het is alleen jammer dat architecten daar geen tijd meer voor nemen.”
Houtmeyers organiseert al 17 jaar een siertoer, waarbij hij mensen kennis laat maken met het sortiment. Bömer vindt het een goede suggestie: „Ik denk dat ik ook maar eens jaarlijks een open dag moet organiseren om te laten zien wat wij doen en wat we te bieden hebben. Uiteindelijk is dat het eerste stap om mensen kennis te laten maken met de waarde van een breed sortiment.”

Kim de Bruyn luistert naar de uitleg van David Bömer over verkoopargumenten voor een breed sortiment.