Trekkerkenteken kost minder per bedrijf

    De kentekenplicht voor trekkers zal gemiddeld € 450 per bedrijf kosten in plaats van € 600 zoals eerder berekend. Dat blijkt uit een nieuwe berekening door de minister van Infrastructuur en Milieu.

    Minister Schultz schrijft aan de Tweede Kamer dat de kentekening € 48 miljoen zou gaan kosten. Dit was gebaseerd op gegevens uit 2010: het zou gaan om 250.000 bestaande voertuigen, inclusief 50.000 aanhangwagens. Uit recent onderzoek van de RDW blijkt het echter om 430.000 voertuigen te gaan. Motorrijtuigen met beperkte snelheid en een deel van de aanhangwagens waren in 2010 niet meegenomen in de berekening.

    Om de kosten te verlagen, heeft Schultz ervoor gekozen om bestaande voertuigen digitaal te laten inschrijven en tenaamstellen. Ze hoeven ook niet apart te worden gekeurd. Tevens hoeven ze geen kentekenplaatverlichting te hebben, omdat moderne platen voldoende reflecteren. Er is ook geen kenteken aan de trekkervoorzijde nodig.

    De kentekening gaat dan totaal ongeveer € 31,5 miljoen kosten. In de berekening is uitgegaan van een bedrijfsgemiddelde van vier trekkers of motorrijtuigen met beperkte snelheid, en acht tot tien getrokken voertuigen. De kosten per bedrijf zouden dan € 450 zijn.

    Randvoorwaarden
    LTO Nederland blijft hameren op een aantal randvoorwaarden die volgens de landbouworganisatie aan de invoering van de kentekenplicht verbonden zouden moeten worden, zoals een verhoging van de maximumsnelheid tot 40 kilometer per uur en toegang tot wegen waar trekkers nu niet mogen rijden.

    De brancheorganisatie ziet nut en noodzaak van een verplichte kentekening niet in. Dat is voortdurend onder de aandacht van de politiek gebracht. „Wij blijven tegenstander van een verplicht kenteken voor trekkers en landbouwvoertuigen”, zegt LTO-bestuurder Herman van Ham.

    Als dat wordt doorgezet, voelt LTO zich ervoor verantwoordelijk dat de kentekening zo weinig mogelijk negatieve gevolgen voor de ondernemers heeft, geeft Van Ham aan. Hij wijst op de aanbevelingen die samen met Cumela en Fedecom aan de minister zijn voorgelegd. „De kentekening mag alleen gelden voor nieuw op de weg te verschijnen voertuigen. De uitvoeringskosten moeten zo laag mogelijk blijven. En het moet gepaard gaan met verhoging van de maximumsnelheid tot 40 kilometer per uur en toegang tot wegen waar trekkers nu niet mogen rijden”, aldus Van Ham.

    Kentekenplicht vanaf 2017
    De kentekenplicht voor trekkers wordt naar verwachting in 2017 ingevoerd. Het rijbewijs voor trekkers (T-rijbewijs) gaat dit jaar op 1 juli in.