‘Tuinbouwexpo’s moeten levensveranderende ervaringen bieden’

Internationale tuinbouwevenementen zoals de Floriade moeten levensveranderende ervaringen bieden. Dat is cruciaal om bezoekers te blijven trekken, zo bleek op een conferentie over het fenomeen in Parijs.

De evenementen moeten tegenwoordig zijn aangepast aan het digitale tijdperk. Na een bezoek moeten mensen geraakt zijn door de tuinbouw en de tuinbranche. Ze moeten bovendien inspiratie hebben opgedaan om anders met groen om te gaan.

Aan al deze voorwaarden heeft de Floriade in 2012 in Venlo voldaan. De afgelopen Floriade werd op de conferentie, georganiseerd door internationale sierteeltorganisatie AIPH, aangehaald als voorbeeld voor andere evenementen wereldwijd.

Qua bezoekersaantallen blijven internationale tuinbouwexpo’s succesvol. Zo trokken expo’s in Suncheon (Zuid-Korea) in 2013 en Qingdao (China) in 2014 ieder ruim 4 miljoen bezoekers.

Komende expo’s in andere steden zullen naar verwachting totaal meer dan 30 miljoen bezoekers trekken. Zo wordt in 2016 in Antalya (Turkije) een grote expo gehouden, in 2019 in Beijing (China), en in 2022 de Floriade in Almere. Iedere expo duurt zes maanden en varieert in omvang van 50 ha tot meer dan 900 ha.