Tuinbranche tekent plan van aanpak duurzaam middelengebruik

Vooraanstaande Nederlandse tuincentrumketens, waaronder Intratuin en Groenrijk, hebben donderdag hun handtekening gezet om te komen tot duurzaam middelengebruik in de keten. Dat meldt Tuinbranche Nederland in een persbericht.

Diverse partijen in de tuinbrache hebben donderdag de ambitie onderschreven dat in 2022 60% van de gebruikte gewasbeschermingsmiddelen in de sierteelt duurzaam moet zijn. Middelen met toelating, maar die sterk milieubelastend zijn, worden gefaseerd uitgesloten van gebruik bij teelt van bloemen, planten en bomen die tuincentra verkopen.

Indeling in vijf productgroepen
Het sierteeltassortiment van de tuinbranche krijgt een indeling in vijf productgroepen. Per groep wordt jaarlijks bepaald voor welke middelen per direct een gebruiksverbod geldt en voor welke middelen uitfasering binnen enkele jaren van kracht zal zijn. Vóór 1 juli 2016 wordt een eerste uitfaseringslijst vastgesteld. Voor residuen zijn het aantal verschillende residuen en de aangetroffen waarde per residu gemaximeerd. Uitgangspunt is een geïntegreerde gewasbescherming. Bij de keuze welke middelen worden verboden, speelt onder meer mee of er een geschikt alternatief is.

Keurmerken
Om aanpak en resultaat te borgen, is een van de volgende keurmerken vereist: Groenkeur, Milieukeur of MPS A. Volgens de partijen die de ambitie hebben ondertekend voldoet MPS A niet aan alle eisen die retailers stellen. Elementen als welke middelen ingezet zijn, in welke hoeveelheid, op welke teelt, op welk moment zullen via een dagregistratiesysteem gemonitord moeten worden. Deze zullen vervolgens periodiek getoetst moeten worden via een productcontrole. MPS werkt momenteel aan Product Proof, wat volgens de ondertekenaars aan deze eisen van retailers tegemoet komt.

Grote stap
De Nederlandse tuinretail zet met ondertekening van de ambitie en plan van aanpak volgens Tuinbranche Nederland een grote stap naar een duurzamer assortiment. Deelnemende retailorganisaties zijn Groenrijk, Hornbach, Intratuin, Life & Garden, Praxis Tuincentrum, Boerenbond, Ranzijn Tuin & Dier, GRS Retail en Agri Retail. Zij vertegenwoordigen een belangrijk deel van de Nederlandse tuinretail. Ketenpartners die de ambitie ook tekenen, zijn LTO Bomen en Vaste Planten en Waterdrinker.
Tuinbranche Nederland, Stichting Natuur & Milieu (SNM) en Centrum voor Landbouw en Milieu (CLM) zijn initiatiefnemers van de ambitie en de aanpak; zij nodigen meer ketenpartners uit ook te participeren.
„We zijn er trots op dat de branche de verduurzaming van het middelengebruik in de sierteelt zo voortvarend oppakt. De eerste aanzet is van de retailers gekomen, maar het is prachtig om te zien dat ketenpartners ook (willen) aanhaken. Met de ambitie en het plan van aanpak creëren we dat wensen en eisen van de retail binnen de branche duidelijk geformuleerd zijn. Daarmee trekken we het middelengebruik voor het hele sortiment bloemen, planten en bomen naar een duurzamer niveau”, zegt Frank van der Heide, directeur van Tuinbranche Nederland.

Goed voor bijen
„Het is mooi dat we op deze manier een aanpak hebben die zowel voor Nederlandse als voor buitenlandse telers en leveranciers geldt. Dit is goed voor bijen en vogels die overal vliegen en geen rekening houden met de grenzen van wetgeving”, aldus Sijas Akkerman, die namens SNM de handtekening zette.
Peter Leendertse, ondertekenaar namens CLM, is positief over de gezamenlijke ambitie: „Het is gelukt een stevige én realistische ambitie op te stellen die controleerbaar is en breed wordt gedragen”.