‘Tuincentra timmeren programma niet meer dicht’

Naam: Ronald Brand

Bedrijf: Horticept/Floreac
Functie: Commercieel Directeur
Handel in week: 41

‘Een echte juichstemming is er niet, maar week 41 was toch een redelijke najaarsweek. Vooral het milde weer zat mee voor de handel. Er gaat nu volop Skimmia, Pyrus, Calluna en Erica naar onze tuincentra. Ook maakten de eerste bloeiende Helleborus hun opwachting afgelopen week. Visuele producten lopen sowieso goed weg, heesters en Buxus doen maar mondjesmaat mee. Veel tuincentra zijn in deze periode niet bereid in deze groene boomkwekerijproducten te investeren, uit angst dat ze er mee blijven zitten in de winter. Ze hebben tijdens de zomer hun enorme voorraadprobleem vanuit het voorjaar iets in weten te halen, maar willen zich niet nog eens zo’n buil vallen. Het is voor onze klanten een buitengewoon lastig jaar. Je merkt dan ook aan alle kanten voorzichtigheid. Voorzichtigheid onder kwekers bij het opzetten van planten, want afzetzekerheid is ver te zoeken in de huidige markt. En ook terughoudendheid in het inkoopbeleid bij klanten, wat momenteel vooral in Frankrijk voelbaar is.
Afgelopen week was ik bij een grote Zwitserse klant op bezoek om de strategie voor het komende jaar te bespreken. Je proeft dat ze de programma’s niet meer dicht willen timmeren, maar wat flexibeler willen kunnen inspelen op de wisselingen van de seizoenen en op de marktomstandigheden. Mega-acties zitten er voorlopig niet in.
Het eind van week 41 luidde langzaam het typisch gure najaarsbeeld in.
We kunnen er alleen maar op hopen dat dit de consumentenstemming niet te veel zal beïnvloeden. Hoe we het ook wenden of keren; dit gaat geen fantastisch jaar worden. Tuincentra hebben de ergste schade dan wel redelijk ingehaald, maar het blijft balanceren op een slap koord.’